Binnenland

Onrust na zondagse stop veer Genemuiden

GENEMUIDEN – Het aanpassen van de vaartijden van de veerdienst Genemuiden-Zwartsluis heeft tot onrust geleid. Niet alleen moeten fietsers op zondag voortaan kilometers omrijden, ook de ambulance zal bij calamiteiten te laat komen. „Ik vrees dat er eerst iets fout moet gaan voordat dit besluit wordt teruggedraaid”, zegt CU’er R. Huls.

Van onze correspondent
16 December 2010 11:28Gewijzigd op 14 November 2020 12:56
GENEMUIDEN – De veerpont tussen Genemuiden en Zwartsluis vaart in de winter niet langer op zondag. Dit leidde zondag tot een lange rij onwetende automobilisten en fietsers aan de veerhoofden. Volgens Connexxion draait de veerverbinding al jarenlang met ve
GENEMUIDEN – De veerpont tussen Genemuiden en Zwartsluis vaart in de winter niet langer op zondag. Dit leidde zondag tot een lange rij onwetende automobilisten en fietsers aan de veerhoofden. Volgens Connexxion draait de veerverbinding al jarenlang met ve

Tussen Genemuiden en Zwartsluis ligt het Zwarte Water, een zijtak van de rivier de IJssel. Al sinds vroeger tijden wordt deze natuurlijke barrière geslecht door een veer. „Er is levendig verkeer tussen beide plaatsen”, zegt Huls.

Leerlingen uit Genemuiden gaan in Zwartsluis naar school. Kerkgangers komen op zondag uit omliggende plaatsen naar hun kerk in Genemuiden. Zondag was het de eerste keer dat de veerpont aan de kade bleef. Het leidde die dag ’s ochtends tot een lange rij onwetende automobilisten en fietsers aan een van de twee veerhoofden.

Verlies

Vervoerder Connexxion vaart niet langer op zondagen in de winter. „Als we zo doorgaan, betekent dat het einde van de veerverbinding”, aldus woordvoerder H. Opmeer van Connexxion. Volgens hem draait de veerverbinding al enkele jaren met verlies. Connexxion heeft daarom „aan de randen van de dienstregeling” de bedieningstijden aangepast. Ook wordt het veer ’s avonds voortaan eerder uit de vaart genomen en zijn de tarieven gestegen.

Uit cijfers van de vervoerder blijkt dat de afgelopen drie jaar de veerpont een verlies heeft geleden van ruim 396.000 euro. Dit jaar komt Connexxion ruim 50.000 euro tekort. Dat betekent dat de veerpont sinds de overname van Arriva in 2006 Connexxion louter rode cijfers heeft opgeleverd. De situatie in Genemuiden is niet uniek. Er zijn landelijk meer veren die in de problemen verkeren. In 2005 al bepleitte de Vereniging van Eigenaren en Exploitanten van Overzetveren in Nederland (Veeon) het instellen van een landelijk verenfonds. Een dergelijk fonds bestond tot begin jaren negentig van de vorige eeuw. De rijksoverheid betaalde zo mee aan de instandhouding van pontjes en voetveren.

Het idee om een dergelijk fonds nieuw leven in te blazen, kreeg toen landelijk steun van de SGP. Dat jaar besloot de Tweede Kamer uiteindelijk om 10 miljoen euro te verdelen over provincies met veren, waaronder Overijssel.

Efficiënt

De zorgen voor de vervoerder zijn echter van een andere aard dan die van fractievoorzitter Huls en bij andere raadsleden in de gemeente Zwartewaterland. Huls zag afgelopen zomer vanuit een appartement aan de rivier hoe efficiënt de veerpont kan zijn. Vanuit de aan de overkant van het water gelegen ambulancepost gaat er bij het uitrukken meteen een telefoontje naar de pont. Die zet daarop direct koers naar wal, waar de ambulance er op kan rijden, om in Genemuiden snel ter plaatse te zijn. „Omrijden duurt al snel vijf minuten langer. En dat zijn kostbare minuten”, zegt Huls. „Het hoeft maar één keer mis te gaan op een zondag en hij vaart weer”, zo denkt hij.

Zover wil de raad het niet laten komen. Raadsleden willen het college uit laten zoeken of de gemeente Zwartewaterland, die de exploitatie van de veerdienst aan Connexxion heeft uitbesteed, van deze vervoerder af kan. „Er hebben zich al drie gegadigden gemeld. Een kleiner bedrijf kan het goedkoper doen dan het grote Connexxion.”

Dat er zorgen zijn over het ambulancevervoer is bij Connexxion bekend. Opmeer: „Je kunt een bedrijf niet verplichten met verlies te draaien. Doen we dat wel, dan komt het moment snel daar dat de ambulance ook op de andere dagen geen gebruik meer kan maken van de veerdienst.”

Volgens een woordvoerder van de gemeente staan er in het contract dat tussen Connexxion en Zwartewaterland is afgesloten geen bedieningstijden genoemd. „Als de vervoerder het veer minder vaak wil bedienen, moet dat met de gemeente besproken worden”, aldus een zegsvrouw. De gemeenteraad bespreekt het voorstel vanavond.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer