Stop op agressieve reclames scheepsbeleggen
DEN HAAG (ANP) – Er komt een einde aan de omstreden vormen van adverteren voor beleggingen in zeeschepen. De sector heeft nieuwe regels opgesteld op aandringen van staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) en de Tweede Kamer. Weekers, die de reclames „tendentieus en agressief” noemt, heeft dat woensdag aan de Kamer laten weten.
De reclames claimden bijvoorbeeld dat de fiscus in eerste instantie meer zou terugbetalen dan de inleg van de belegging. Kamer en Weekers was dat een doorn in het oog. „Het fiscale verhaal vanuit de branche was vaak onvolledig en veel te kort door de bocht”, aldus Weekers.
Reders en scheepsbouwers hebben hun nieuwe code opgesteld in overleg met de Stichting Reclame Code en toegezegd de regels per direct na te leven. Reders die zich niet aan de code houden, riskeren een boete en royement uit de brancheorganisaties.
Weekers wil voorlopig wel de tijdelijke versnelde afschrijving voor particulieren die investeren in zeeschepen handhaven. Hij ziet het belang voor de scheepsbouw en de werkgelegenheid in de sector en gunt de branche met de nieuwe reclamecode een laatste kans.
De Koninklijke Nederlandse Vereniging van Reders (KNVR) en Scheepsbouw Nederland zijn tevreden over het besluit van Weekers en onderstrepen dat ze streng zullen toezien op het naleven van de nieuwe reclameregels.
De versnelde willekeurige afschrijving is vorig jaar ingevoerd als tijdelijke crisismaatregel die de liquiditeitspositie van ondernemers moet versterken. Investeringen kunnen in twee jaar worden afgeschreven, wat fiscaal aantrekkelijk is, maar daarna is afschrijving niet meer mogelijk.