Mini Countryman Cooper D All4: Mini of Maxi?
Is dit een Mini? Met een lengte van 4,10 meter is deze nieuwe Countryman eerder een Maxi. De auto is het bewijs dat Mini onder regie van BMW is uitgegroeid tot een compleet merk.
Het formaat groeide dus ook, maar dat lijkt ondanks de merknaam totaal geen probleem meer te zijn. De Countryman heeft een fors voorkomen, niet alleen door z’n lengte maar ook vanwege de hoge stand op de wielen en een flinke dakhoogte. Uiteraard heeft dat alles een positieve invloed op het ruimteaanbod voor zowel passagiers als bagage.
Ontwerpers bij Mini lijken aan handen en voeten gebonden bij de ontwikkeling van een nieuw model. Afgezien van het nieuwe formaat moest de Countryman herkenbaar blijven. Dat lijkt overigens prima gelukt. De vorm van de grille en de koplampen doen aan de voorkant geen twijfel bestaan over de afkomst. Ook de relatief rechtop staande voorruit en het zwevende dak zijn bekende elementen en zelfs buitenspiegels, portiergrepen en achterlichten zijn volgens strikte normen ontstaan. Schuin van achteren is de balans een beetje zoek door de abrupte overgang tussen de achterportieren en het erachter geplaatste zijruitje.
Het Minilogo op de achterklep moet worden gekanteld om toegang te krijgen tot de bagageruimte. Van een tildrempel is nauwelijk sprake. Het zal niemand verbazen dat de Countryman de ruimte-Mini is met een bagagevolume van 350 liter. De achterbank is in drie delen neerklapbaar. Resultaat is opeens maximaal 1170 liter. Dat voldoet prima, al bestaan er auto’s van een vergelijkbaar formaat die aanzienlijk ruimer zijn.
Het interieur lijkt vooral uit de bestaande modellen te zijn overgenomen. Vrijwel alle details zijn bekend, zoals de forse snelheidsmeter in het midden en de toerenteller direct achter het stuur. Gelukkig zit hier een digitale snelheidsmeter, da’s een betere plek.
Binnenin is het rond wat de klok slaat; ventilatieroosters, toerenteller, maar ook de portiergrepen en de omlijsting van de pook met bekerhouders hebben deze vorm. De Mini geeft hierdoor een beetje een Mickey Mousegevoel. Knopjes, displays, de vorm van de stoelen, het volledige dashboardlichaam en het materiaalgebruik komen rechtstreeks uit de andere Minimodellen, waardoor de Countryman aan de verstokte Minirijder direct een thuisgevoel geeft.
De introductie van de Countryman is een strategisch slimme zet. Het merk mag zich verheugen in een trouwe rijdersgroep die tot nu toe na het krijgen van kinderen moest afhaken. Met de Countryman kunnen ook deze klanten het merk trouw blijven.
Permanente vierwielaandrijving is een primeur bij Mini. Het All4-systeem is verkrijgbaar op de krachtigste benzine- en dieselmotor. De bestuurder hoeft helemaal niets te doen, het systeem reageert bij gripverandering volledig automatisch.
Onder de motorkap van de Countryman huist een volledig nieuwe dieselmotor die binnen het hele Miniprogramma is doorgevoerd. Tot nu toe werd een 1,6 liter bij Peugeot gekocht, maar vanwege capaciteitsproblemen bij de Franse leverancier koos BMW voor een eigen motor. Als basis dient de 2 liter viercilinder, die teruggebracht werd tot 1,6 liter en in twee vermogensvarianten wordt aangeboden. De krachtigste versie levert 112 pk en een koppel van 270 Nm.
Deze motor presteert vlot: een top van 180 kilometer per uur en een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in 11,6 seconden. Prettig is vooral de altijd beschikbare trekkracht. Uiteraard is de motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en krijgt de Countryman alle denkbare voorzieningen om zuinig met de brandstof om te springen. Zo heeft hij een start-stopsysteem en een schakelindicator op het dashboard en wordt bij remmen energie teruggewonnen. Dat alles levert een keurig praktijkverbruik van 1 op 15.
Mini’s staan bekend om hun uitstekende afstemming met een sportieve inslag. Bij de Countryman lijkt dat een beetje doorgeschoten. Oneffenheden en zeker verkeersdrempels worden hard doorgegeven. Dat past beslist niet bij de familiaire indruk die de Countryman geeft.
Wie gecharmeerd is van de nieuwe Mini Countryman is minimaal 24.460 euro kwijt voor de basisbenzineversie. Deze Cooper D met permanente vierwielaandrijving kost al snel 34.105 euro.
Mini Countryman Cooper D All4
+ uiterlijk Het uiterlijk van de Mini Countryman is herkenbaar. Veel elementen, zoals de grille, koplampen en achterlichten, verwijzen naar het oermodel.
++ motor Onder de motorkap zit een compleet nieuwe 1,6 liter dieselmotor van BMW. Door slimmigheidjes zoals een start-stopsysteem is het verbruik prima in orde. + interieur Wie een moderne Mini kent, komt bij het betreden van de Countryman thuis. Alle elementen hebben een vertrouwde uitstraling en zitten op bekende plaatsen.
- onderstel Een sportief onderstel past bij een Mini. Toch is het bij de Countryman anders. Het is een familieauto, waarbij meer comfort niet had misstaan.
+/- ruimte Het ruimteaanbod is royaal in vergelijking met andere Mini’s. Toch zijn er vergelijkbare auto’s die aanzienlijk meer binnenruimte bieden.
Topsnelheid
180 km/h
Acceleratie
11,6 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld
1 op 15
CO2-uitstoot
129 g/km