Platte tv verovert huiskamer
In Nederlandse huiskamers, of andere delen van de woning, prijkt steeds vaker een platte televisie. Het aantal verkochte platte tv’s steeg vorig jaar naar 11.600, een toename van ruim 146 procent ten opzichte van 2001. Dat blijkt uit marktonderzoek van GfK Marketing Services. Het bureau verwacht dat de groei in 2003 sterk doorzet.
De omzet in platte televisies nam vorig jaar toe met ruim 130 procent naar 53 miljoen euro. Het aantal verkochte exemplaren, zoals plasma- en LCD-televisies, is nog klein in vergelijking met de ’gewone’ kleurentv’s. Hiervan gingen vorig jaar 978.400 stuks over de toonbank.
„De verkoop van traditionele kleurentv’s is met circa 3 procent afgenomen ten gunste van breedbeeld- en platte televisies”, vertelde GfK-medewerkster E. de Jong maandag. Het aantal verkochte breedbeeldtv’s steeg met 10 procent naar 348.900 stuks.
GfK en fabrikanten als Samsung en Philips verwachten dat de groei in de platte tv’s, die in ’dikte’ variëren van circa 5 tot 11 centimeter, dit jaar sterk doorzet. „We verwachten hoge verkopen met groeicijfers van 300 procent en meer”, zei een woordvoerder van de Philips-divisie consumentenelektronica. Het concern, dat in Nederland marktleider is, biedt momenteel acht soorten platte tv’s. „Eind dit jaar zijn dat er veertien.”
Ook concurrent Samsung ziet kansen. „De verkopen zijn gegroeid van circa 5 procent in 2001 naar 10 tot 15 procent in 2002, afhankelijk van het type platte beeldschermen”, vertelde productmanager P. van Dijk van Samsung. „We verwachten dit jaar een toename van 20 tot 25 procent te realiseren.”
De platte televisie is het stadium van nieuw snufje voor fijnproevers van technologie ontgroeid, zo is de heersende opvatting. „Platte tv’s zijn interessant voor iedereen die niet langer wil dat de televisie als een vierkante bak de huiskamer domineert”, meende de Philips-zegsman. Platte tv’s zijn te koop in diverse afmetingen en als een schilderij aan de muur te hangen. Dat maakt platte televisie volgens Van Dijk ook interessant als tweede tv. „Je kunt hem makkelijk kwijt in de slaapkamer of keuken.”
De televisies zijn plat, maar ook prijzig. Hoewel de prijzen gestaag dalen, kostte een plasmatelevisie in maart 2003 gemiddeld ruim 6500 euro, zo berekende GfK. In diezelfde maand kon een consument een LCD-televisie voor gemiddeld 1700 mee naar huis nemen. Daarbij moet worden bedacht dat LCD-televisies in kleinere formaten te koop zijn.