„Slechte communicatie veroorzaakt medische fout”
Gebrekkige communicatie met patiënten en slechte samenwerking tussen zorgverleners zijn volgens patiënten de belangrijkste oorzaken van medische fouten.
Zorgverleners negeren te vaak signalen die patiënten geven. Als het dan misgaat, had dat volgens de patiënten bijna altijd voorkomen kunnen worden, zo blijkt uit de resultaten van een meldactie van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) waaraan ruim 3000 mensen aan deelnamen.
Marjolein de Booys van de NPCF: „Artsen en verpleegkundigen luisteren slecht naar patiënten en het gebeurt te vaak dat er niets met hun signalen wordt gedaan. De patiënt is bang dat er iets niet klopt, en de zorgverlener stelt hem uit een soort automatisme gerust. „Alles is onder controle”, zeggen ze vaak. Als zorgverleners dan niet checken of dat ook echt zo is, gaat het fout.” De NPCF doet een dringend beroep op zorgverleners. „Neem de signalen van de patiënt of familie serieus. Ook al denk je dat alles klopt, check het nog een keer.”