Zonder collega’s vaart niemand wel
Geen eigen werkplek meer hebben, en op afstand werken met grotere vrijheden, maar ook verplichtingen – dat is Het Nieuwe Werken (HNW). Het stelt nogal wat eisen aan de interne organisatie, de ict- en p&o-afdelingen van bedrijven.
Grote voorlopers van Het Nieuwe Werken (HNW) –zoals HP, IBM en Interpolis– verstaan onder HNW „het zelf –binnen grenzen– kunnen bepalen hoe, waar en wanneer de medewerker zijn werk verricht.” Bij (grote) bedrijven draait het tevens om een visie waarbij nieuwe technologische mogelijkheden worden benut om kenniswerkers effectiever aan te sturen. Het gaat om een betere inrichting van de fysieke werkplek, een andere managementstijl en een beter evenwicht in de privé-werkbalans.
De thuiswerkplek lijkt voorlopig nog niet voorzien van de nieuwste technologie, zoals dat op de werkplek op kantoor veel gebruikelijker is. Werkgevers zouden zich meer moeten inspannen om ervoor te zorgen dat medewerkers ook thuis kunnen profiteren van de nieuwste technologie en thuiswerken zo productief mogelijk te maken. Dat blijkt uit het onderzoek in opdracht van StartReady door Peil.nl, onder 500 respondenten. Zo’n 44 procent van de mensen die thuiswerken, heeft behoefte aan betere technologie op de werkplek. Met name aan sneller internet, mogelijkheden voor videoconferencing en ”presence technologie” – waarbij zichtbaar is hoe en wanneer iemand beschikbaar is. Daarnaast zouden thuiswerkers meer flexibiliteit in werktijden willen hebben (32 procent).
Risico’s
Nu voelt een groot deel van de thuiswerkers zich nog gedwongen om tussen halfnegen en zes achter de pc te zitten. En 8 procent van de thuiswerkers geeft aan wel wat minder wantrouwen van zijn of haar baas te willen ervaren.
Door HNW is de balans tussen werk en privé veel moeilijker te handhaven. De verleiding is immers groot om constant via het bedrijfsnetwerk de e-mail te checken en juist op –voor het gezin– ongelegen momenten werkmail of telefoon te beantwoorden.
Mensen die thuiswerken hebben daarbij de neiging om te geïsoleerd te werken. Hierdoor kan eerder uitval ontstaan. De werknemer kan immers vanaf de thuiswerkplek alles (digitaal) van de eigen organisatie bereiken; er zijn geen grenzen.
Pascale Peters, onderzoekster en universitair docent aan de Radboud Universiteit Nijmegen, doet al jaren onderzoek naar voor- en nadelen van thuiswerken. Zij constateert dat thuiswerkers vaak aan één stuk door werken en daardoor hun pauzes en rust missen. Ook heeft de thuiswerker geen collega’s om zich heen, waardoor hij of zij zich eenzaam kan gaan voelen. Een burn-out kan zomaar het gevolg zijn.
P&o-afdelingen moeten hierop anticiperen door middel van een goed thuiswerkbeleid.
„Werkgevers moeten daarbij meer ruimte bieden voor en advies geven over de faciliteiten die nodig zijn bij thuiswerken”, aldus Peters. Uit haar onderzoek bleek ook dat 34 procent van werkgevers iets met het nieuwe werken doet, terwijl 82 procent van de werknemers deze vorm van werken wel aantrekkelijk vindt.
HNW bespaart inderdaad reistijd, komt het milieu ten goede en verhoogt vaak ook de arbeidsproductiviteit. Intussen blijft het werken voor een bedrijf vanuit huis alleen mogelijk wanneer de werkgever zijn of haar werknemers vertrouwt. Vooral taken en functies die outputgericht kunnen worden aangestuurd lenen zich voor (beperkt) thuiswerken. Maar het blijft van belang dat medewerkers hun collega’s blijven zien en dat de onderlinge (zakelijke) band blijft bestaan. Want zonder collega’s vaart niemand wel.
De auteur is werkzaam bij de RMU als adviseur werkgevers & zelfstandigen. Reageren aan scribent? socialezaken@refdag.nl.