Black Friday maar matig succes
WASHINGTON – Het officiële begin van de Amerikaanse uitverkoop, Black Friday genaamd, was maar een matig succes voor winkeliers.
Het aantal shoppers steeg met 2,2 procent, maar die gaven slechts 0,3 procent meer geld uit dan een jaar eerder.
De Amerikanen spendeerden vrijdag 10,69 miljard dollar (7,4 miljard euro), volgens een voorlopige schatting van onderzoeksbureau ShopperTrak. Een jaar eerder steeg de omzet op de eerste dag van de koopjesperiode met 0,5 procent naar 10,66 miljard dollar.
„Dit betekent dat de Amerikaanse shopper zich heeft aangepast aan het economisch klimaat. De mensen geven hun geld wijzer uit aan het begin deze periode”, aldus oprichter Bill Martin van ShopperTrak.
Amerikanen lijken vrijdag wel meer te hebben gekozen voor internetaankopen. Veel winkelketens hebben hun klanten verwezen naar koopjes op hun websites, wat de omzetcijfers wellicht heeft beïnvloed.
De onlinebetaaldienst PayPal bevestigde dat er vrijdag 27 procent meer geld is betaald via zijn dienst. „De zware economische omstandigheden hebben kopers prijsbewuster gemaakt. Deze resultaten tonen dat klanten de beste deals zoeken”, zei directeur Amanda Pires van PayPal.
Voor tegenstanders van de kooplust vormde de officiële begindag van de Amerikaanse uitverkoop vrijdag ook het toneel van de zogenoemde Niet-Winkeldag.
„Ik heb vandaag niets gekocht”, zei student Chad Martinez uit Las Vegas tegen een tv-zender. „Ons geluk is te veel verbonden met wat we kopen.”
Maar andere Amerikanen sleepten juist met volle tassen over straat. „We moeten juist blijven kopen, om de economie op gang te houden. Als we niets kopen, gebeurt er niets”, zei Stephanie Cuellar met meerdere tassen aan elke arm.
Wereldwijd was het zaterdag Niet-Winkeldag. In veel landen waren er activiteiten om mensen ertoe te bewegen niets te kopen op deze dag. „Het idee is dat we breken met de huidige trend, waarbij regeringen ons dicteren dat een goede burger iemand is die veel koopt”, zegt Pietro Majno van de Zwitserse antikoopbeweging Réseau Objection de Croissance.
De Niet-Winkeldag werd in 1992 bedacht door de Canadese organisatie Adbusters. Die wil dat mensen van zonsopgang tot zonondergang breken met de kooplust „en alle verleidingen van onze levensstijl waarvoor vijf planeten nodig zijn.”