Economie

Nederland boet weer in als vakantiebestemming

LEIDSCHENDAM (ANP) – Nederland verliest aan betekenis als vakantieland. Nadat in het licht van de crisis vorig jaar meer Nederlanders een vakantie in eigen land doorbrachten, is die winst dit jaar weer volledig verdampt. Het aantal vakanties in eigen land daalde dit jaar met 1 procent, wat neerkomt op een kwart miljoen minder vakanties. Dat blijkt uit het vrijdag gepubliceerde ContinuVakantieOnderzoek (CVO) van NBTC-NIPO Research.

26 November 2010 18:37Gewijzigd op 14 November 2020 12:40
De Korenmolen in Friesland. Foto ANP
De Korenmolen in Friesland. Foto ANP

Volgens Kees van der Most van NBTC-NIPO hebben dit jaar vooral minder mensen hun vakantie doorgebracht in een eigen vakantiewoning in Nederland of een stacaravan. „Daar zit de daling.” In de ‘echte’ binnenlandse vakanties is nog een klein plusje te signaleren. „Maar de groei van het binnenlandse toerisme heeft niet doorgezet”, concludeert Van der Most. Hij meent dat een ‘echte vakantie’ voor Nederlanders toch vaak een trip naar het buitenland is. „De zon lokt. Mensen wilden best een jaar hun vakantie in Nederland doorbrengen, maar willen er nu weer op uit.”

Sowieso waren Nederlanders dit jaar nog terughoudender met het boeken van een vakantie dan vorig jaar, toen het ook al veel minder was ten opzichte van het jaar daarvoor. In totaal trok 81 procent van de mensen er een of meer keer op uit. Er werden ruim 36 miljoen vakanties geboekt, dat is 0,5 procent minder dan in 2009. Ook de uitgaven daalden met een half procent, zo’n 100 miljoen euro, tot 15 miljard euro. „In Nederland bleven de bestedingen ondanks minder vakanties stabiel. Aan buitenlandse vakanties werd ondanks dat het aantal vakanties stabiel was, minder uitgegeven”, weet Van der Most.

Volgens Van der Most is het huidige klimaat met een heel bescheiden economische groei en een koopkracht die onder druk staat, „geen goed klimaat voor de vakantiemarkt”. NBTC-NIPO verwacht dan ook pas in 2015 weer zicht op groei voor de Nederlandse toeristische sector. „Tot die tijd is het kwakkelen.”

Als er in 2015 weer groei komt, is die volgens Van der Most meer gebaseerd op demografie dan op economie. „De bevolking groeit en de vergrijzing is in ons voordeel.” Een groep „vitale senioren” met geld neemt het stokje binnen een paar jaar over. „Die groep is anders van samenstelling dan de huidige groep senioren. De nieuwe groep is meer gewend om te reizen.”

Net als vorig jaar is bij de buitenlandse bestemmingen Duitsland ondanks een daling in bezoekersaantallen nog steeds favoriet bij de Nederlandse vakantieganger. Ongeveer 3,2 miljoen mensen kozen voor een vakantie bij de oosterburen; een daling van 8 procent. Frankrijk, al een tijdje de nummer twee voor Nederlanders, won 1 procent tot 2,9 miljoen bezoekers. De nummer drie qua Nederlands bezoek, onze zuiderburen, zien dit jaar ongeveer twee miljoen Nederlanders komen, evenveel als vorig jaar.

Na de forse daling van vorig jaar liet ook het Middellandse Zeegebied weer wat herstel zien met een plus van 4 procent. Vooral Turkije en Egypte weten veel Nederlanders naar zich toe te trekken. Spanje en Griekenland bleven ongeveer even populair. Het aantal verre reizen trok na de dip van vorig jaar weer aan met een groei van 10 procent. „Waarbij de VS het populairst was.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer