Economie

Amerikanen maken zich op voor Black Friday

PRINCETON (ANP/RTR) – Amerikaanse consumenten en winkeliers maken zich vrijdag op voor Black Friday, de dag na Thanksgiving en de dag waarop winkeliers weer winst moeten gaan maken. Ondernemers hopen dat deze ‘zwarte vrijdag’ de aftrap wordt voor het beste kerstverkoopseizoen in drie jaar tijd.

26 November 2010 09:50Gewijzigd op 14 November 2020 12:40

Ondanks dat donderdag ook al winkels open waren en al weken ‘Black Friday’- aanbiedingen te koop zijn, stonden er in de nacht van donderdag op vrijdag al rijen koopjesjagers voor de winkels. Sommige openen dan ook al om drie uur ‘s nachts de deuren.

Oorspronkelijk refereert de naam Black Friday aan een enorme verkeersdrukte rond winkelcentra in Philadelphia, op de dag na Thanksgiving in 1965. Nu wordt de term gebruikt om de aftrap van het koopseizoen voor de feestdagen te duiden. Black verwijst naar de zwarte cijfers die ondernemers vanaf deze tijd weer zouden schrijven. Niet dat ze de rest van het jaar geen winst maken, maar de kerstverkopen wegen heel zwaar in het jaarresultaat.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer