Laagopgeleide internet meer dan hbo’er
DEN HAAG – Voor het eerst besteden laagopgeleide Nederlanders dagelijks meer tijd aan internet dan hoogopgeleiden. Mensen met een lagere opleiding zitten gemiddeld 3 uur en 4 minuten op de digitale snelweg, bijna een half uur langer dan hoogopgeleiden.
Dat blijkt uit het rapport ”Computer- en Internetgebruik 2010” van de Universiteit Twente in opdracht van Digivaardig & Digibewust dat donderdag is gepresenteerd.
De onderzoekers spreken van „een sociale revolutie op internet.”
Laagopgeleiden maken vooral gebruik van ‘tijdrovende’ internettoepassingen: chatten, online gamen en YouTubefilmpjes bekijken. Dit in tegenstelling tot Nederlanders met een HBO of wetenschappelijke opleiding die internet primair inzetten als informatiemedium voor educatie en carrière.
Het verschil tussen internetgebruik van mannen en vrouwen is nagenoeg verdwenen, vooral door invloed van sociale media als Hyves, Facebook en Twitter. Gemiddeld gebruiken mannen internet dagelijks 3 uur en 18 minuten. Vrouwen besteden hier 2 uur en 54 minuten aan.
Het internet wordt nog steeds vooral gebruikt als informatiemedium. Nederlanders gebruiken internet wel steeds vaker voor (sociale) communicatie, ontspanning en entertainment en het doen van transacties zoals het online kopen en verkopen van producten. Veertien procent van de Nederlanders doet dagelijks aan online gaming.
Onderzoeker Van Dijk van de Universiteit Twente: „Internet zorgt voor een sociale revolutie nu blijkt dat lager opgeleiden hier meer tijd aan besteden dan hoger opgeleiden. Het gebruik van het ‘volksmedium’ internet zal de komende jaren explosief stijgen wanneer internet echt samensmelt met traditionele media als televisie, radio, boeken en kranten en mobiel internet ‘mainstream’ wordt.”
De motivatie om internet te gebruiken is sinds de jaren tachtig enorm gestegen. Bijna alle Nederlanders (93 procent) hebben in 2010 thuis toegang tot internet. Hiermee gaat Nederland, samen met IJsland, aan kop in Europa. Overigens gebruikt 44 procent van de 65 plussers en 19 procent van de laagopgeleiden het internet nog steeds niet. Een harde kern van 5 procent van de Nederlandse bevolking wil helemaal geen gebruik maken van de mogelijkheden die internet biedt.
Top 10 meest gebruikte internettoepassingen (dagelijks of wekelijks):
E-mail 96 procent
Zoeken 93 procent
Internet bankieren 76 procent
Nieuwsdiensten 62 procent
Vrij surfen 61 procent
Krant/omroep 56 procent
Social Networking 43 procent
Marktplaatsen 30 procent
Producten zoeken 29 procent
Online gamen 26 procent