Commentaar: ANWB in de autohandel
De ANWB start een nieuwe service. De belangenorganisatie op verkeersgebied gaat leden helpen hun auto te verkopen. Zo verwoordt de ANWB het althans. „Op ANWBautoverkoopservice.nl kunt u makkelijk, snel, betrouwbaar en tegen een goede, gegarandeerde prijs uw auto verkopen.”
De werkwijze lijkt eenvoudig. Eerst vraag je via internet een waarde-indicatie aan, die direct afgegeven wordt. Vervolgens kan –tegen betaling van 25 euro– een taxatierapport met „een goede, gegarandeerde prijs” van de auto worden opgevraagd. Na twee werkdagen volgt dat rapport, mét een prijs. Wie tegen dat aanbod ja zegt, kan de auto bij een Hertzvestiging inleveren en heeft de volgende dag het bedrag op zijn bankrekening staan.
De ANWB denkt veel mensen die „het verkopen of inruilen van hun auto lastig en tijdrovend vinden” ermee te helpen. Service dus. Het inleveren van de auto kan de leden ook ander financieel voordeel bieden, zegt de ANWB. Want de praktijk leert dat bij de aanschaf van een andere auto kortingen zijn te bedingen die mensen niet zouden krijgen wanneer zij een auto willen inruilen. Deze twee argumenten spreken elkaar tegen. Want de mensen die het lastig en tijdrovend vinden hun auto te verkopen of in te ruilen, zijn tevens de mensen die nooit scherp onderhandelen bij de aankoop van hun nieuwe auto.
Dat het inruilen van de auto een lastige klus is, valt volgens brancheorganisatie Bovag best mee. Volgens hen kun je gewoon naar de dealer gaan en je auto inruilen. „Dat geeft ook geen gedoe.”
Natuurlijk koopt de ANWB die auto’s niet zelf, maar treedt slechts op als bemiddelaar en werkt samen met de Buitenhuis Groep. Wie de site van deze groep ondernemers bezoekt, stuit al direct op autotaxatie.net, een site waarop dezelfde service wordt geboden, alleen zonder de naam en de bemiddelingskosten van de ANWB. Andere websites waar een dergelijke inkoopservice wordt geboden zijn autorola.nl en ikwilvanmijnautoaf.nl. De ANWB-service voegt dus niets nieuws toe aan het bestaande aanbod.
De reacties van ANWB-leden zijn overwegend zeer negatief. Met name de geboden prijzen blijken veel irritatie op te roepen. Inderdaad zijn de biedingen aan de zeer lage kant. De verschillen met koerslijsten –zelfs die door de ANWB zelf zijn opgesteld– zijn groot, soms duizenden euro’s. Dat kan ook niet anders, want er zijn te veel partijen die willen verdienen aan de deal. In de eerste plaats de ANWB zelf. Vervolgens zal Hertz de innameservice vast niet gratis verlenen. Buitenhuis verkoopt –na een marge op de prijs te hebben gezet– de auto weer aan een handelaar, die op zijn beurt het zijne neemt.
De handel in auto’s is de laatste decennia beter georganiseerd en gecontroleerd dan in het verleden. De tijd van de beruchte automarkten in Utrecht en Apeldoorn –waar auto’s verkocht werden waarvan de motor met touwen in het chassis hing– zijn gelukkig verleden tijd. Toch blijft het een kwetsbare handel, waar naast koren ook kaf is te vinden.
De ANWB wil een onafhankelijke belangenbehartiger van zijn leden zijn en hoort gewoon niet thuis in deze handel.