Speciaal onderwijs
Het opinieartikel ”Speciaal traject nadelig voor kind met beperking” (RD 11-11) stemt me droevig en zorgelijk. Waarom is iedereen vanachter het bureau zo tevreden over de integratie van leerlingen vanuit het speciaal onderwijs in het reguliere onderwijs? Ben ik de enige ouder die dit helemaal niet ziet zitten?
Onze zoon met diagnose kernautisme volgt speciaal onderwijs. Vanwege de voortdurende een-op-een begeleiding gaat hij gestaag vooruit. Dat komt vooral door de inzet van de leerkrachten. Zonder hen zat hij nog steeds in zijn eigen wereldje, voorheen was hij gelukkig in z’n uppie. Ik maak me zorgen over de toekomst van dit speciaal onderwijs. Stel dat onze zoon al kan omschakelen naar regulier onderwijs. Hij zal dan waarschijnlijk niet de enige leerling met een beperking zijn. Gaat elke leerkracht zich enthousiast laten bijscholen op alle gebieden? De grote klassen en de massaliteit in de pauzes zullen niet aan zijn veilige gevoel bijdragen. En als hij in het speciaal onderwijs mag blijven, is er minder geld omdat de meeste leerlingen toch moeten integreren. Komen we dus op hetzelfde uit. Waar gaat dat heen?
Aline van den Brink
De Brinken 15
3901 KV Veenendaal