Vodafone: Klant betaalt niet voor malafide sms
DEN HAAG (ANP) – Aanbieders van misleidende sms-diensten krijgen van Vodafone voortaan zelf de rekening gepresenteerd. Als eerste telecomaanbieder zal Vodafone klanten die vermoeden slachtoffer te zijn van misleidende sms-diensten, hun geld direct terugbetalen. Vodafone heeft dit maandag aangekondigd.
Een aanbieder van sms-diensten, zoals bijvoorbeeld ringtones of spelletjes, moet nu zelf bewijzen dat een klacht van de klant ongegrond is, stelt het telecombedrijf. Vooral jongeren blijken vaak ongewild aan een abonnement vast te zitten als ze van zo’n dienst gebruikmaken. Aanbieders van dergelijke diensten die herhaaldelijk in de fout gaan, zullen worden afgesloten.
Vodafone wil dat de overlast voor klanten met dit nieuwe beleid volledig verdwijnt. Om klanten te helpen bij het indienen van een klacht, heeft het telecomconcern een speciaal klachtenloket geopend via vodafone.nl/smsklacht.
Volgens minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) worden consumenten binnenkort beter beschermd tegen misleiding met sms-diensten. Vanaf 1 april gaan nieuwe regels gelden. Een ervan is dat telecombedrijven zoals Vodafone sterke prikkels krijgen om te zorgen dat problemen snel worden opgelost, zodat kinderen niet langer de dupe zijn.
Ook kunnen consumenten zich straks laten blokkeren voor alle sms-diensten. Ook blijft de Consumentenautoriteit nauw toezien op misstanden. Afgelopen zomer werden nog boetes van meer dan een miljoen euro opgelegd door deze instantie aan aanbieders van sms-diensten die regels aan hun laars lapten.