MKB investeert flink in samenleving
ROTTERDAM (ANP) – Midden- en kleinbedrijven investeren jaarlijks 1,75 miljard euro in de ‘samenleving’. Meer dan de helft van de bedrijven steunt een of meer maatschappelijke organisaties. Dat blijkt uit onderzoek onder tweeduizend bedrijven dat MVO Nederland maandag heeft gepubliceerd. Zij deed dat in Rotterdam tijdens het evenement Wereldz.
De organisatie onderzocht de omvang en het effect van maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) in het midden- en kleinbedrijf (MKB). Uit deze Nationale MBO Monitor blijkt dat het in de meeste gevallen om een bijdrage tot 5000 euro gaat aan lokale initiatieven. Behalve giften in geld en goederen gaat het om de inzet van mensen.
Meer dan de helft van de MKB-bedrijven (55 procent) draagt bij omdat ze dat leuk en inspirerend vinden, op de tweede plaats komt ‘omdat het hoort’. Een kleine 13 procent investeert in de samenleving omdat het voordeel voor hen oplevert.
Volgens een woordvoerder van MVO Nederland geven ondernemers massaal aan maatschappelijk betrokken ondernemen leuk te vinden. „En het levert hen ook nog eens winst op.”
Tijdens Wereldz in de Van Nelle Ontwerpfabriek aan de Schie in Rotterdam komen meer dan zeshonderd vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, de overheid en het maatschappelijk veld bij elkaar. Zij leren hoe grote en kleine bedrijven, samen met gemeenten en maatschappelijke organisaties, maatschappelijk betrokken ondernemen in praktijk brengen.
Koplopers zoals Rabobank, Delta Lloyd Groep, Tempo Team, Albert Heijn, KPN, IBM, UVIT, Sanadome en Printrun laten zien hoe zij hun maatschappelijke betrokkenheid vorm geven. De bedoeling is dat ondernemers structureel aan de slag gaan met het onderwerp. Zodat ze meer en professioneler bij kunnen dragen aan maatschappelijke doelen en aan vrijwilligerswerk.
MVO Nederland vindt Krachtcatering in Kanaleneiland in Utrecht een voorbeeld van een geslaagd MBO-project. De samenwerking daar tussen uitzendbureau Tempo Team, zes grote cateraars, het Horeca-college en lokale welzijnsorganisaties is opgezet om allochtone vrouwen op te leiden en door te laten stromen naar een baan in de catering.