Omzetgroei van supermarkten valt flink tegen
De omzet van supermarkten in Nederland is de eerste vier maanden van dit jaar veel lager geweest dan verwacht. Volgens marktonderzoeksbureau GfK bedroeg de toename 2,2 procent.
J. Holla van GfK noemt deze groei „matig.” Hij wijt de tegenvaller vooral aan het ongunstige tijdstip van Pasen, laat in het voorjaar, en aan de felle concurrentie in de branche.
Volgens Holla zijn vooral vlees, aardappelen, groenten en fruit goedkoper geworden. „Rundergehakt is bijvoorbeeld continu wel ergens in de aanbieding.”
Vooral door de concurrentieslag in de versproducten (drie halen, twee betalen) is de waarde van de gemiddelde kassabon ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar teruggelopen van 20,49 euro naar 20,30 euro. Alleen omdat mensen vaker naar de supermarkt zijn gegaan, was er toch sprake van een lichte omzetstijging.
De GfK-directeur heeft zijn omzetverwachtingen voor 2003 bijgesteld. „Ik denk niet dat we de voorspelde 3,7 procent groei meemaken. De omzet zal hooguit 3,3 procent stijgen. Het is bovendien twijfelachtig of de supermarkten dit jaar de magische grens van 25 miljard euro omzet zullen doorbreken”, aldus Holla.