Economie

Boeing 787: Droomtoestel met een barstje

SEATTLE/SCHIPHOL – Schiphol krijgt hoog bezoek. De Dreamliner van Boeing zet morgen voor het eerst z’n wielen aan de grond in Amsterdam. Een droomtoestel met een barstje.

4 November 2010 10:58Gewijzigd op 14 November 2020 12:23
Foto ANP
Foto ANP

Vliegtuigspotters worden verwend dit jaar. Vlak voor de zomer stuurde Airbus zijn A380 voor het eerst naar Nederland. Drommen mensen stonden langs de hekken om een glimp op te vangen van het grootste passagierstoestel ter wereld.

De Amerikaanse concurrent staat morgen in de spotlights op Schiphol. Opnieuw staan naar verwachting honderden kerosinesnuivers langs de baan om het nieuwe vlaggenschip uit the States te bewonderen.

De Boeing 787 is bezig met een reeks testvluchten. Een van de zes testtoestellen vliegt vanuit de VS naar Amsterdam, met een tussenlanding in Parijs. Een dag later vertrekt het toestel alweer.

Officieel wil Boeing de komst niet bevestigen. „Wij doen geen mededelingen over landingsplaatsen van testtoestellen”, aldus woordvoerder Peter Rolf.

De 787 voor Schiphol is –even voor de kenners– het ZA006-testtoestel (N787ZA), de tweede Dreamliner met General Electric GEnx-1B-motoren. Boeing stuurt de kist naar Parijs en Amsterdam om hem aan Air France-KLM te showen. De Frans-Nederlandse combinatie heeft namelijk nog altijd geen Dreamliners besteld. Air France-KLM maakt naar alle waarschijnlijkheid een keus voor zowel de Boeing 787 als voor de Airbus A350. ArkeFly hoopt in 2014 drie Dreamliners in gebruik te nemen.

Voor de Amerikanen hangt er veel af van de 787. De luchtvaartbranche ziet de ontwikkeling van het nieuwe passagierstoestel als bepalend voor de toekomst van de vliegtuigbouwer. Tien jaar lang heeft Boeing –na de succesvolle 707, 747 en 777– geen nieuwe toestellen ontwikkeld.

De Dreamliner –200 tot 250 passagiers– is bijzonder. Boeing belooft dat het vliegtuig 20 procent zuiniger is dan zijn concurrenten. Een nieuwe generatie motoren, betere aerodynamica en forse gewichtsvermindering moeten deze belofte waarmaken. Daarvoor past Boeing veel composietmateriaal toe en vervangt de fabrikant het zware hydraulische systeem deels door een elektrisch.

De Dreamliner heeft echter niet zijn gedroomde, vliegende start gemaakt. De eerste vlucht werd zes keer uitgesteld, de eerste levering vijf keer. Oorzaak waren fouten in het ontwerp, gebrek aan onderdelen en stakingen van personeel.

De reputatie van Boeing én Dreamliner liep daarmee een barstje op, hoewel vertraging bij dergelijke geavanceerde toestellen niet ongebruikelijk is.

Eind vorig jaar maakte de 787 dan toch zijn eerste vlucht. Het Japanse ANA kan het eerste toestel begin volgend jaar –met 2,5 jaar vertraging– in gebruik nemen. Toch gooit het vliegtuig hoge ogen. Boeing ontving al 847 orders van 55 klanten. Daarmee is de Dreamliner tot en met 2015 uitverkocht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer