Einde papierwinkel bij luchtvervoer
SCHIPHOL (ANP) – Luchtvracht kan binnenkort worden vervoerd tussen Schiphol en Changi, de internationale luchthaven van Singapore, zonder het bijbehorende pak papier. Tenminste, als het aan die twee luchthavens ligt.
De twee partijen sloten gisteren een overeenkomst om die stroom volledig te vervangen door digitale documenten.
Changi is de eerste luchthaven waarmee Schiphol een dergelijke overeenkomst sluit.
Directeur Enno Osinga van Schiphol Cargo heeft meer op zijn lijstje in het Verre Oosten, zoals de luchthavens van Sjanghai en Hongkong.
Gesprekken hierover zijn gaande. „Azië is een goed begin voor digitalisering, omdat daar 40 procent van de luchtvracht die via Schiphol gaat, vandaan komt.”
De bedoeling is dat per 1 januari de route tussen Schiphol en Changi papierloos is, maar Osinga verwacht niet dat onder meer betrokken luchtvaartmaatschappijen daar een harde eis van zullen maken.
De luchtvaart loopt met het digitaliseren van de vrachtstroom achter op de scheepvaart en het wegtransport, erkent Osinga. „Het is wonderbaarlijk dat de luchtvrachtindustrie, waarvan je zou denken dat die geavanceerd is, achterloopt.”
Dat komt volgens de topman mede door een angst voor verandering in de logistiek. „Je hebt kritische massa nodig om de sector te overtuigen, ongeveer 20 tot 25 procent van de totale luchtvracht.” Een uitzondering hierop zijn volgens Osinga grote jongens als TNT, FedEx, DHL en UPC, die een groot deel al digitaal doen.
Als een kwart van de luchtvracht papierloos wordt verzonden, zouden al ongeveer twintig tot de nok toe gevulde Boeing 747 Freighters aan papierwerk worden uitgespaard. In totaal zijn nu gemiddeld dertig documenten, waarvan nu twintig digitaal, nodig voor het verzenden van een vrachtstuk.
Bedrijven moeten zelf de digitalisering regelen, maar Schiphol wil graag een handje helpen.