BKR betreurt afhaken telecombranche
TIEL (ANP) – Het Bureau Krediet Registratie (BKR) betreurt het besluit van de telecombranche om de gsm-klanten met abonnementen niet langer bij het BKR te registeren. Banken en financieringsinstellingen zijn wettelijk verplicht klanten te registreren bij het bureau, zodat voorkomen kan worden dat wanbetalers nieuwe leningen afsluiten.
Telecombedrijven deden dat op vrijwillige basis sinds 2004, maar gaan nu over op een eigen systeem. Ze willen niet dat mensen door een relatief kleine telefoonschuld later problemen krijgen bij het afsluiten van een lening.
BKR zegt mede op verzoek van de telecombedrijven onderzoek te hebben gedaan. Daaruit bleek dat mensen met een betalingsachterstand op een telefooncontract twaalf keer zoveel kans hebben opnieuw in financiële problemen te komen. De hoogte van de achterstand doet er dan minder toe, aldus BKR.
Vodafone, T-Mobile, en KPN/Telfort hebben besloten per 1 januari geen klanten meer te registreren bij het BKR. Tot dusver was de telecombranche de enige die op vrijwillige basis gebruik maakte van het BKR. Woningbouwverenigingen en energiemaatschappijen overwegen om dat te doen. Volgens BKR is dat van belang voor de schuldhulpverlening.