Consument moet groei aanzwengelen
AMSTERDAM (ANP) – De berichten over de Nederlandse economie worden positiever, maar ’s lands grootste multinationals zien hun resultaten voorlopig vooral in het buitenland verbeteren. De komende maanden moet een toename van het consumentenvertrouwen echter ook op de thuismarkt kunnen zorgen voor groei, zo verwachten analisten.
„In het vierde kwartaal zul je de positieve trend duidelijker terugzien in de Nederlandse resultaten”, stelde analist Tom Muller van zakenbank Theodoor Gilissen gisteren. „De opleving zette in Nederland pas aan het einde van het derde kwartaal echt door. In de voedingsmiddelenbranche ging het bijvoorbeeld pas in september beter.”
In de afgelopen maanden wezen veel signalen erop dat de Nederlandse economie in de lift zit. Nederlandse bedrijven zagen de uitvoer sterk stijgen, consumenten zijn minder somber geworden over de economie en gaven in het afgelopen halfjaar elke maand steeds meer geld uit dan een jaar geleden.
Augustus, de meest recente maand waarover cijfers beschikbaar zijn, was volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zelfs de beste maand voor Nederlandse winkels in anderhalf jaar tijd.
Vooral handelaren in kleding, elektronica en interieurartikelen profiteerden van de toegenomen kooplust.
De recent gepubliceerde resultaten van bijvoorbeeld elektronicagigant Philips over het derde kwartaal geven een ander beeld. Dat bedrijf zag na het WK-voetbal juist een dip in de verkoopcijfers en waarschuwde voor een „fragiel” consumentenvertrouwen.
Ook verfreus AkzoNobel zag de zucht naar interieurverbetering nog niet terug in de omzet cijfers uit gevestigde markten, waaronder Nederland.
Voor (beursgenoteerde) bedrijven die vooral in Nederland actief zijn, was het beeld in het afgelopen kwartaal wisselend. Zo zag winkelbedrijf Macintosh, eigenaar van de ketens Scapino, Halfords en Kwantum, de verkopen in de schoenenwinkels sterk stijgen. De meubelzaken vertoonden echter geen herstel.
„Het gaat de goede kant op met het consumentenvertrouwen, maar de vlag kan nog niet uit”, aldus econoom Martin van Garderen van ING. „De consument is minder somber geworden, maar is over het algemeen nog steeds negatief. Na een diepe val ziet een verbetering er al snel fors uit, maar we zitten nog lang niet op het niveau van voor de crisis.”
Van Garderen verwacht wel dat de situatie in de komende maanden zal verbeteren. Als de werkgelegenheid toeneemt, zal het vertrouwen ook groeien, voorspelde hij. „Daardoor zal de consumptie gaan aantrekken. Geld is het probleem niet, er is vreselijk veel gespaard. Er moet alleen voldoende vertrouwen zijn, daarvoor is baanzekerheid heel belangrijk.”
De verwachte toename van de consumptie zal de Nederlandse bedrijven goed uitkomen. „De wereldhandel valt volgend jaar iets terug”, voorspelt Van Garderen. „Als de vraag dan in het binnenland aantrekt, wordt de terugval van de export in ieder geval voor een deel gecompenseerd door de consument.”