Gedragscode voor sms-diensten rond
Telecombedrijven vermelden in reclame over sms-diensten voortaan duidelijk en ondubbelzinnig het totale tarief. Dat is één van de afspraken die de branche donderdag heeft gemaakt in de gedragscode voor sms-berichten. De afspraken treden direct in werking.
De OPTA, de Consumentenbond, Stichting de Ombudsman en de vijf aanbieders van mobiele telefonie hebben maanden over het document gepraat. De partijen moeten binnen drie maanden aan de overeengekomen afspraken voldoen.
In elk geval moet de communicatie duidelijker. Zo publiceren mobiele aanbieders op hun internetsite een overzicht van alle sms-diensten met informatie over tarieven, de sms-dienstverlener en de wijze van afmelding. Er komt ook een helpfunctie.
Ook maken de bedrijven het aan- en afmelden voor een ’abonnement’ eenvoudiger. Zij sturen bij de aanmelding een bevestiging met daarin informatie over het tarief, de hoeveelheid berichten en de wijze van afmelding.
De betrokken partijen zijn ervan overtuigd dat de maatregelen leiden tot een afname van de klachten en een grotere tevredenheid van klanten. De Consumentenbond is blij met de gedragscode. „Veel sms-ellende zal nu tot het verleden behoren”, aldus een woordvoerder. „We hebben met de partijen afgesproken dat we na zes maanden gaan evalueren.”