Audi A1: Fijngevoelig en klein
Tot nu toe waren Audi en compacte auto’s geen gelukkige combinatie. Maar tijden veranderen. En dat zorgt ervoor dat de voortekenen voor de nieuwe A1 aanzienlijk beter zijn.
Ook automobilisten die een premiummerk kiezen zijn op zoek naar zuinig en compact, zonder op de typische merkwaarden te hoeven inleveren.
Het voordeel is dat Audi niet vanaf een blank vel papier hoefde te beginnen. Als lid van het Volkswagenconcern kon het teruggrijpen op de recent gelanceerde Volkswagen Polo. Het onderstel en de techniek zijn daarvan afkomstig en dat verklaart ook de vergelijkbare grootte. Het maakt de A1 tegelijk een stuk groter dan de enige echte concurrent, de Mini.
Aan de buitenkant bestaat er geen twijfel over; de A1 is een echte Audi. De voorkant heeft onmiskenbaar de familylook, terwijl de achterkant overduidelijk is afgeleid van de Q5 en de Q7. De achterlichten zitten volledig op de brede klep. Om geen gevaarlijke situaties te laten ontstaan, monteerde Audi extra lichten op de sluitranden. De bolle dakboog is ook bekend en bij de A1 biedt het merk zelfs de mogelijkheid deze in een contrastkleur te spuiten. De optielijst is zoals gewoonlijk rijk gevuld.
De eerste indruk van het interieur is normaal. Natuurlijk is het herkenbaar Audi, maar het blijkt veel minder verfijnd dan van de grote modellen. Langzaam groeit echter de waardering. Hoe kleiner de details, hoe duidelijker het is dat ook aan dit compacte model veel aandacht is besteed. De materialen zien er netjes uit en voelen prettig zacht aan. Een van die details is de deels verlichte rand rond de luidsprekers in de portieren. Uiteraard is ook het uitgebreide digitale besturingssysteem van Audi (MMI) leverbaar, eventueel gekoppeld aan navigatie.
De ruimte die de auto voorin biedt is voldoende. Vergelijkbaar aan de Polo is de middenconsole relatief breed, maar wordt gelukkig niet zo hoog opgetrokken. Hierdoor heeft de rechterknie voldoende ruimte.
Om op de achterbank te geraken vergt het nodig klauterwerk. Maar ben je er eenmaal, dan is de ruimte redelijk. Mensen langer dan 1,80 meter raken met hun hoofd het dak, maar voor kortere ritten gaat het prima. Bovendien zullen veel A1-rijders de achterbank nauwelijks voor passagiers gebruiken.
Een groot voordeel ten opzichte van zijn belangrijkste concurrent is het minimale bagagevolume van 270 liter dat kan worden uitgebreid tot 920 liter. Daarmee is de kleine Audi een volop inzetbare auto met nauwelijks beperkingen.
Op dit moment is er in de A1 slechts één diesel te krijgen, de 105 pk sterke 1,6 liter TDI. Geen straf, zeker niet gezien het koppel van 250 Nm dat vanaf 1500 toeren per minuut volledig beschikbaar is. Een soepele motor die schakelarm rijden mogelijk maakt. Liever sportief? Ook dat kan met deze A1. Opmerkelijk is dat deze zuinige diesel, die in de praktijk gemakkelijk 1 op 20 haalt, is uitgerust met een vijfbak. Wel is er voorzien in een start-stopsysteem.
Audi heeft het onderstel van de Polo niet zomaar overgenomen. Met name de afstemming is zeer specifiek, verschilt per motortype en is ook sterk afhankelijk van de wielkeuze. Standaard staat de A1 op 15 inch, deze optionele 17 inch lichtmetalen exemplaren maken de afstemming beslist stugger. Dat kan de Audi goed gebruiken. De standaardvering is duidelijk gericht op een brede doelgroep.
Audi start de A1-serie met de 1.2 TFSI voor 17.500 euro. De 1.6 TDI heeft een vanafprijs van 23.150 euro. De instapuitvoering Attraction verlaat de fabriek met onder meer centrale vergrendeling met afstandsbediening, radio/cd-speler, elektrische raambediening en verstelbaar stuur. Niet bepaald overvloedig. Daar verandert de Ambitionuitvoering weinig aan. Dat betekent dat voor airco en ledverlichting minimaal het Pro Linepakket van 1500 euro moet worden aangekruist. Wordt de auto verder aangekleed met MMI plus navigatie, Bose Surround Sound, 17 inch wielen en geaccentueerde dakboog, dan neemt de prijs van deze diesel al snel toe tot een slordige 35.000 euro.
Audi A1 1.6 TDI
+ uitstraling Aan de buitenkant is de compacte A1 een echte Audi. Dat is onder meer te zien aan de grille, de bolle dakboog en de vorm van de achterlichten.
++ motor De 1,6 liter dieselmotor is enorm krachtig en geeft de A1 een redelijk sportief karakter. En dat terwijl de bestuurder nauwelijks moeite hoeft te doen om zuinig te rijden.
+/- ruimte Binnenin biedt de A1 een normale binnenruimte. Voorin is het redelijk ruim toeven, maar de weg naar de achterbank vraagt de nodige capriolen.
+/- onderstel Het onderstel is zeer gemiddeld. Een groot verschil met de Volkswagen Polo is er niet. Maar met enkele (kostbare) opties is de A1 toch wel sportief te maken.
- prijs Veel uitrustingsdetails staan op de optielijst. Dat maakt de A1 uiteindelijk een dure auto. Voor ledverlichting, airco en lichtmetalen wielen moet worden bijbetaald.
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 10,5 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld ruim 1 op 20
CO2-uitstoot 103 g/km