Economie

Na 20 jaar weer van Schiphol naar Bagdad

SCHIPHOL – Schiphol krijgt na twintig jaar weer een vaste verbinding met Bagdad. De Nederlandse maatschappij Amsterdam Airlines gaat vanaf volgende maand één keer per week naar de Iraakse hoofdstad vliegen.

Riekelt Pasterkamp
22 October 2010 09:08Gewijzigd op 14 November 2020 12:14
Foto ANP
Foto ANP

Bagdad klinkt als onveilig en niet vertrouwd. De hoofdstad van Irak is nog altijd het toneel van bomaanslagen, afgezette wegen en volledig bewapende militairen. Niet bepaald een vakantiebestemming.

Toch waagt Amsterdam Air­lines de stap. „Het is er veilig en er zijn veel mensen die erheen willen. Over een paar weken zullen we onze eerste echte vlucht maken”, aldus directeur Jaap Horsten van Amsterdam Airlines. Hij verwacht vooral Irakezen, zakenreizigers en medewerkers van internationale organisaties naar Bagdad te vervoeren.

Amsterdam Airlines vliegt vanaf 31 oktober wekelijks van Schiphol naar Erbil in het noorden van Irak. Enkele weken later volgen vluchten op de Iraakse hoofdstad. De ticket­verkoop van de vluchten verloopt net als bestemmingen van Amsterdam Airlines in Turkije en Marokko via reisorganisatie ML-Tours, zegt Horsten. Een enkele reis naar Erbil is boekbaar vanaf 249 euro.

Sinds de Golfoorlog in 1990 is er geen directe luchtverbinding meer tussen Nederland en Irak. Serieuze plannen van KLM in 2003 om de vluchten naar Bagdad te hervatten werden vanwege de onveilige situatie in de ijskast gezet.

Lufthansa en Austrian Airlines vliegen al wel op Erbil en willen per begin 2011 ook op Bagdad gaan vliegen. Het Franse Aigle Azur maakte onlangs bekend een lijndienst tussen Parijs en Bagdad te openen.

Het twee jaar geleden gestarte Amsterdam Airlines wil zich tot een heuse ‘multiculti’-maatschappij ontwikkelen en is op Schiphol met succes in het gat van het etnisch vervoer gesprongen. De maatschappij vervoert vooral veel Turken en Marokkanen die op familiebezoek gaan en heeft inmiddels vaste verbindingen naar Ankara, Kayseri, Nador en Tanger, terwijl ook charters naar Israël worden uitgevoerd.

Het internationale vliegveld van Bagdad ligt 16 kilometer ten westen van de hoofdstad. Voor de Amerikaanse invasie van 2003 heette het Saddam International Airport. Op 3 april van dat jaar veroverden de Amerikanen het vliegveld en veranderden de naam in Baghdad International Airport. De meeste publieke vluchten vanaf het veld stopten al in 1991, toen de Verenigde Naties sancties oplegden tegen Irak nadat het Koeweit was binnengevallen.

Commercieel vliegen naar een land dat in een crisis- of oorlogssituatie is geraakt, is niet makkelijk. Zo is het bijvoorbeeld vanuit Nederland ook niet mogelijk om direct naar de Afghaanse hoofdstad Kabul te vliegen.

Via Frankfurt lukt dat wel. De Afghaanse luchtvaartmaatschappij Safi Airways vliegt drie keer per week op en neer tussen Kabul en Frankfurt. De maatschappij doet dat met een Airbus A340-300. Voor zover bekend is het toestel niet aangepast met zelfbeschermingsmiddelen tegen bijvoorbeeld inkomende raketten.

De handelwijze van de Koninklijke Luchtmacht (KLu) geeft aan dat Kabul International Airport niet veilig is. De KLu komt zo min mogelijk met een van zijn KDC-10’s op het vliegveld. Amerikaanse militaire transporttoestellen maken op het veld tactische starts en landingen. Het toestel landt dan zo snel mogelijk om niet een vliegend doelwit te zijn.

Nederlandse militairen die naar Afghanistan moeten, doen dat met militair vervoer. Althans het tweede deel van de reis. Vanaf Eindhoven gaat het eerst met een Boeing 767 van Martinair naar Minhad in de Verenigde Arabische Emiraten. Van daaruit vliegen C-130 Herculessen de soldaten naar Kabul, Kandahar of Tarin Kowt.

Net voor het vertrek van de Nederlanders uit Uruzgan kwam het nieuws dat het militaire vliegveld Tarin Kowt Airfield in de Afghaanse provincie Uruzgan een nieuwe civiele terminal krijgt. Het project wordt gefinancierd door Nederland en Duitsland, aldus het ministerie van Defensie. De bouw van de nieuwe terminal moet in juni 2011 zijn afgerond.

De terminal krijgt een capaciteit van 150 passagiers per uur. De nieuwe faciliteit moet zeker tien jaar lang in de behoeften van reizigers van en naar Uruzgan gaan voorzien. De nieuwe luchthaventerminal moet
zorgen voor een verbeterde 
bereikbaarheid van de Afghaanse provincie.

De Afghaanse luchtvaartmaatschappij Kam Air is momenteel de enige civiele carrier met vluchten naar Tarin Kowt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer