Oilily terug van weggeweest
AMSTERDAM (ANP) – Het bekende, bontgekleurde merk Oilily is terug van weggeweest. Na het faillissement begin 2009 kregen de oprichters van het bedrijf, de familie Olsthoorn, de naam weer in handen.
Woensdag liet de onderneming aan de wereld weten weer operationeel te zijn.
Een nieuwe kinderkledingcollectie is een feit en die is in tientallen landen verkrijgbaar. In Nederland zijn de kledingstukken via de internetwinkel van het merk en in een aantal kinderkledingspeciaalzaken te koop. Na het faillissement werden alle Oililywinkels gesloten. Wereldwijd had Oilily ongeveer driehonderd eigen winkels.
Het bedrijf wil op termijn wel weer eigen winkels gaan openen in binnen- en buitenland, aldus marketing directeur Gijs de Kogel. „Het is zeker een voornemen, maar het is nog toekomstmuziek.”
Het merk wil zich naast kleding richten op accessoires en lifestyleproducten. „De verrassende signatuur van het merk leent zich ook uitstekend voor lifestyleproducten”, aldus het bedrijf.
In 2001 lanceerde het merk in Nederland al een servies. „Internationaal is dat nooit uitgebracht, dus dat is een eerste stap”’, aldus De Kogel. Maar te denken valt ook aan behang en dekbedden. „Er zijn zoveel mogelijkheden.” In het voorjaar zal Oilily samen met Sparta drie kinderfietsen op de markt brengen.
„We zien dit echt als een begin. En dat moet je tijd geven. Maar de eerste reacties zijn goed”, aldus De Kogel. Het bedrijf was in zijn hoogtijdagen goed voor een omzet tussen de 70 en 90 miljoen euro. De Kogel zei te verwachten dat in 2011 de teller op ongeveer de helft zal uitkomen. „Geld is voor ons de belangrijkste bijzaak. Het gaat om het bijzondere product.”
Willem Olsthoorn richtte Oilily in 1963 op. Het merk onderscheidde zich door het gebruik van felle kleuren en patronen. De eigenaar verkocht een meerderheidsbelang in het bedrijf in 2003 aan ABN Amro Participaties en investeerder H2 Equity Partners. In 2009 ging het bedrijf failliet. In mei 2009 kreeg de familie Olsthoorn de merknaam weer in handen.