Consumenten VS zien weer licht
Het vertrouwen van de Amerikaanse consument in de economie heeft in april een enorme oppepper gekregen door het snelle verloop van de oorlog in Irak.
De vertrouwensindex van de Conference Board, een onderzoeksinstituut van het bedrijfsleven, ging van 61,4 in maart naar 81,0. Dit is de sterkste stijging sinds maart 1991, toen successen in de eerste Golfoorlog werden bejubeld. Het is voor het eerst in vijf maanden dat het Amerikaanse consumentenvertrouwen toeneemt. De omvang verraste analisten op Wall Street. Die hadden gerekend op een vertrouwensindex van ruim 70.
Volgens de Conference Board heeft het succesvolle optreden van het Amerikaanse leger de zorgen voor de korte termijn bij de consument weggenomen. Dat uit zich in een groter optimisme over de economische vooruitzichten en hoop op betere arbeidsmarktperspectieven. Het consumentenvertrouwen is van groot belang voor de Amerikaanse economie. Tweederde van het bruto binnenlands product van de VS wordt bepaald door de kooplust van de consument. Ook maandag bleek al dat de bestedingen van de Amerikanen in maart met 0,4 procent waren gestegen.