Binnenland

„Wissels vast door blokkades”

EINDHOVEN (ANP) – Dat wissels in het spoor niet meer werken in winterse omstandigheden komt niet door vastvriezen maar door blokkades door stuifsneeuw of ijsblokken die van treinen afvallen. Dat concludeert de TU Eindhoven na onderzoek.

7 October 2010 15:15Gewijzigd op 14 November 2020 12:03
Dat wissels in het spoor niet meer werken in winterse omstandigheden komt door blokkades door stuifsneeuw of ijsblokken die van trienen vallen. Foto ANP
Dat wissels in het spoor niet meer werken in winterse omstandigheden komt door blokkades door stuifsneeuw of ijsblokken die van trienen vallen. Foto ANP

Volgens de onderzoekers zijn de motoren in de wissels sterk genoeg om vastgevroren wisselstukken van elkaar te trekken. Als er echter stuifsneeuw of ijs tussen de wisseldelen ligt, zit er niks anders op dan dit handmatig weg te halen of te smelten. „Elektrische verwarming lijkt het antwoord”, aldus de TU donderdag.

Onderzoekers Tim de Haas en Mark Cox onderzochten voor ProRail hoe wissels vastlopen. Dat deden ze in een speciaal gebouwde testopstelling in een koelcel. Deutsche Bahn en het Engelse Network Rail hebben interesse getoond voor de testopstelling.

Een woordvoerster van spoorbeheerder ProRail meldt in een reactie dat de uitkomsten van het onderzoek niet verrassend zijn. Op dit moment worden de meeste wissels in Nederland gasverwarmd. Volgens de zegsvrouw is het niet de bedoeling van ProRail om alle wissels van elektrische verwarming te voorzien. „Gasverwarming heeft voor- en nadelen, maar elektrische verwarming ook. Wat dat betreft sluiten de theorie en de praktijk niet helemaal op elkaar aan”.

In de voorbereiding op komende winter test het bedrijf alle wisselverwarmingen. Verder houdt ProRail komende winter extra ploegen paraat om problemen met wissels zoals in het verleden te voorkomen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer