Taxiwet brengt klant niet verder
De Taxiwet heeft geen lagere tarieven opgeleverd. De gemiddelde ritprijs in de vier grote steden is juist met 14 procent gestegen sinds de invoering van de wet in 2000.
Ook is de beloofde keuzevrijheid voor de klant in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag nog ver te zoeken. Bovendien is de kans groot dat de klant wordt getild. Dat concludeert de Consumentenbond na een veldonderzoek in de Randstad waarvan de resultaten in de vrijdag verschenen Consumentengids zijn gepubliceerd. De bond heeft begin dit jaar 120 taxiritten gemaakt in de vier steden.
De standaardprijs die de bond voor een gemiddelde taxirit betaalde, was 23,48 euro. Drie jaar geleden was de bond gemiddeld 20,48 euro kwijt toen een soortgelijk veldonderzoek werd gehouden. Dat betekent een stijging van 14 procent. Daarmee steken de taxitarieven volgens de belangenorganisatie ver uit boven het algemene inflatiecijfer van circa 8 procent over die drie jaar.
De tarieven verschillen sterk van stad tot stad. Over het algemeen bleken de Utrechtse taxi’s de duurste, tweede werd Den Haag en de goedkoopste taxi’s heeft Rotterdam. De hoge prijzen werden veroorzaakt door een hoge kilometerprijs, hoge starttarieven, het al dan niet expres omrijden of een gebrekkige stratenkennis.
Met de ANWB-routeplanner heeft de Consumentenbond voor elke taxirit uitgezocht wat ongeveer de kortste route van het begin- naar het eindpunt zou zijn. Bij zes op de tien ritten bleek de chauffeur niet de kortste route te kiezen. Bij een van de acht ritten voelde de bond zich getild omdat er meer dan een kilometer werd omgereden.
De nieuwe wet geeft klanten ook het recht zelf te bepalen in welke taxi hij stapt. Zo is de consument niet meer verplicht om de eerste auto in de rij te nemen. Echter, de klant is wel voor een belangrijk deel afhankelijk van de manier waarop de taxi’s op de standplaats staan opgesteld.
De Consumentenbond zag in meer dan de helft van de gevallen de auto’s in de fileopstelling staan, waardoor zelf een taxi uitzoeken er meestal niet bij was. Daarnaast klaagt de bond dat bij 40 procent van de taxi’s geen tarievenkaart aan de buitenkant te ontdekken was. De prijsinformatie vooraf is volgens de organisatie juist erg belangrijk om de klant zijn keuze te laten bepalen.