Kunst Sabena-boedel komt onder de hamer
Curator Van Buggenhout wil de veiling van de boedel van Sabena begin volgende maand aangrijpen als „officiële begrafenisplechtigheid.” Toch verwacht hij het faillissement van de gewezen Belgische luchtvaartmaatschappij pas over tien jaar volledig te hebben afgerond.
Het vroegere staatsbedrijf, dat eind 2001 failliet ging, stond bekend om zijn zwaar opgetuigde en luxe levende directie en raad van bestuur. Zo investeerden zij op kosten van de overheid zwaar in kunst. Pronkstuk van de veiling is dan ook het schilderwerk ”l’Oiseau de Ciel” (Hemelvogel) van de befaamde Belgische kunstenaar René Magritte.
Hij kreeg van directievoorzitter Perrier in 1965 de opdracht een schilderij te maken dat ook kon dienen als logo. Tot 1973 was de hemelvogel het uithangbord van Sabena. Nu moet het origineel „zeker enkele miljoenen euro’s opbrengen”, zo stelt Van Buggenhout. Daarnaast zijn ook nog eens 461 kunstwerken van onder anderen Medard Tytgat en grote schaalmodellen van vliegtuigen te koop op een speciale Sabena-kunstveiling op 5 mei.
Van Buggenhout noch veilinghuis Bernaerts durft een schatting te maken van de opbrengst, die uiteindelijk zowel schuldeisers als „neergestort” personeel ten goede moet komen. Ook de kleine souvenirjager en de handelaar in meubilair kunnen terecht in de vroegere Sabena-loods 45 op vliegveld Zaventem. Op 6 mei komen nog eens 3000 „loten” kantoormeubilair, bedrijfsauto’s en overjarige maar niet bedorven belastingvrije artikelen onder de hamer.
Tijdens de kijkdagen, komend weekeinde en van 1 tot en met 4 mei in Zaventem, kunnen weemoedigen tegen een korting van 50 procent van de inkoopprijs verder de resterende partijen Sabena-servies, -bestek, -pennen en -stropdassen aanschaffen.
Van Buggenhout hoopt -„vooral namens het vroegere personeel”- op een grote opkomst en opbrengst. Hij verwacht uiteindelijk 375 miljoen euro uit de totale Sabena-boedel, inclusief panden, te kunnen redden. Daarvan moet hij naar verwachting 225 miljoen betalen aan schadeclaims van leasemaatschappijen van vliegtuigen. Het resterende deel hoopt de curator volgend jaar aan de vroegere werknemers te kunnen uitkeren.