Economie

Nooit meer op pad met een krielkip

HOOGEVEEN – Caravanproducent Kip Nederland is in de financiële problemen gekomen en vraagt faillissement aan. Daarmee verdwijnt de laatste grote Nederlandse fabrikant van caravans van de markt. „Ik vind het verschrikkelijk.”

Redactie economie
24 September 2010 10:49Gewijzigd op 14 November 2020 11:53
Gezin uit de jaren 50 vertrekt met auto en Kipcaravan op vakantie. Foto Hollandse Hoogte
Gezin uit de jaren 50 vertrekt met auto en Kipcaravan op vakantie. Foto Hollandse Hoogte

Het bedrijf ziet geen andere uitweg omdat het de herfinanciering van de onderneming niet rond heeft kunnen krijgen. En ook de „aanhoudende moeilijke markt” voor caravans zit niet mee, zo bleek gisteren.

Het bedrijf is vernoemd naar Jan Kip uit Hoogeveen, die in 1947 een caravan bouwde voor eigen gebruik en er vervolgens zijn beroep van maakte. De eerste Kipcaravans luisterden naar klinkende namen als Kuiken en Krielkip.

In 1962 was de productie dusdanig toegenomen dat Jan Kip binnen Hoogeveen naar een andere locatie verhuisde. Vier jaar later verkocht Kip zijn aandelen aan een Amerikaans bedrijf. De jaarproductie bereikte in 1971 een piek met 10.000 stuks.

In 1993 sloot Kip Caravans zich aan bij H2, het latere Tirus. Dat bedrijf redde het financieel echter niet en vroeg daarom faillissement aan. Woensdag 7 november 2007, precies zestig jaar na de oprichting, werd Kip failliet verklaard. Het is dus niet voor het eerst dat de Hoogeveense caravanmaker in de problemen komt. De onderneming kon destijds echter een doorstart maken nadat de directie de boedel van de fabriek in Hoogeveen overnam. Daarbij werd ze gesteund door twee investeringsmaatschappijen.

Het jaar daarop wist Kip de hand te leggen op de merk- en modelrechten van het toenmalige failliete zusterbedrijf Chateau Caravans in België. Door de overname kreeg Kip de beschikking over de merken Chateau, Beyerland, Delta en Cristall.

Toch moet het bedrijf, met ongeveer zestig werknemers, nu opnieuw faillissement aanvragen wegens nieuwe financiële problemen en moeilijke marktomstandigheden.

De echte liefhebbers zien een Kip als de Ferrari onder de caravans. Het merk staat voor kwaliteit en innovaties. „Het echte Kipgevoel ontwikkel je pas als je er een hebt”, zei Astrid Surstedt van de Kip Caravan Club bij het vorige faillissement.

De kansen voor een eventuele nieuwe doorstart worden momenteel „met alle betrokken partijen” onderzocht, aldus Kip in een verklaring. Het management van Kip is al enige tijd in gesprek met nieuwe investeerders om het bedrijf te herfinancieren. Maar „ondanks de inspanningen die de afgelopen periode door alle betrokken partijen zijn gepleegd, is uiteindelijk de tijd te kort gebleken om dit proces succesvol af te ronden”, aldus de onderneming.

Volgens CNV Vakmensen treft het faillissement alle 64 werknemers. De vakbond verwacht dat het niet meer te voorkomen is dat de werknemers tussen nu en zeven weken op straat staan. „Ik vind het verschrikkelijk. Hiermee verdwijnt de laatste Nederlandse producent van caravans van de markt”, aldus CNV-bestuurder Jacqueline Van der Veen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer