Multinationals hechten aan klimaat
NEW YORK (ANP) – Nederlandse multinationals hechten steeds meer belang aan de reductie van hun CO2-uitstoot en weten hun impact op het klimaat ook daadwerkelijk te verminderen. Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd jaarlijks onderzoek in opdracht van het Carbon Disclosure Project onder de vijfhonderd grootste internationale bedrijven.
Het onderzoek is uitgevoerd door PricewaterhouseCoopers (PWC). De onderzoekers stelden twee indexen samen, de Carbon Disclosure Leadership Index (CDLI) en de Carbon Performance Leadership Index (CPLI). Bedrijven scoren goed op de CDLI als ze het onderwerp hoog op de agenda hebben staan. Alleen de 10 procent beste scoorders komen in de index. In deze index komen voor het eerst twee Nederlandse bedrijven voor: Philips en Shell.
Beide bedrijven stegen in hun sector van plaats zeven naar plaats vier, vooral doordat de bedrijven maximale punten scoren als het gaat om emissiehandel en het meten van en rapporteren over CO2-uitstoot.
De CPLI meet de daadwerkelijke resultaten. Hierop krijgen drie Nederlandse bedrijven (Philips, Shell en KPN) een A-rating, de hoogst mogelijke score. Zo heeft KPN de doelstelling om in 2011 voor 100 procent groene stroom te kopen en ontwikkelt Shell expertise op het gebied van ondergrondse opslag van CO2. Philips heeft de doelstelling om de energie-efficiëntie van producten in 2015 met 50 procent te verbeteren ten opzichte van 2009.
Europese bedrijven scoren goed ten opzichte van Amerikaanse bedrijven in de index, aldus de onderzoekers. Volgens Klaas van den Berg van PWC scoren Nederlandse bedrijven vrij goed door het „volwassen” debat op het gebied van CO2, in combinatie met veel aandacht voor transparantie. „Neem bijvoorbeeld de Transparantie Benchmark van het ministerie van Economische Zaken, wat een zeer vooruitstrevend initiatief is”, zegt Van den Berg.