Tv voorlopig niet op zwart
Tv is uit. Afgelopen zomer publiceerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een rapport waaruit opnieuw bleek dat jongeren de televisie steeds vaker de rug toekeren. Om maar één cijfer uit het rapport aan te halen: het aantal jongeren tussen de twaalf en de achttien jaar dat veel tv kijkt (twintig of meer uur per week) is in acht jaar tijd bijna gehalveerd: van 37 naar 21 procent.
Daar staat tegenover dat deze groep jongeren zich steeds vaker op internet begeeft. Vier op de vijf surfen dagelijks, zegt het CBS, en een rapport van onderzoeksbureau STIR van vorige week liet zien dat het aantal surfuren ook het achterliggende halfjaar weer toenam.
Het web verdringt dus de tv, zo lijkt het. Toch is het te vroeg voor die conclusie. Dat bleek wel op de IFA, die twee weken geleden in Berlijn werd gehouden. Op de vijftigste editie van de beurs bleek wel dat de tv voorlopig niet op zwart gaat.
De scheidslijn tussen internet en tv is inmiddels vrijwel volledig uitgewist. Op de nieuwste tv-toestellen kun je internetten, YouTube kijken, videobellen en webcammen. De route andersom is al ingeburgerd: via internet wordt er zo veel gekeken naar uitzendinggemistsites dat de Vlaamse omroepen vorige week de alarmbel luidden. Zij missen dan immers de reclame-inkomsten. En het einde is nog niet in zicht: YouTube heeft LeanBack bedacht: achteroverleunen waarna het programma de ene na de andere video afspeelt, afgestemd op de voorkeuren van de kijker, en Google kondigde aan dat het bedrijf nog dit jaar in de VS begint met (gratis) Google-tv.
IPad
Twee ontwikkelingen die op de IFA in het oog sprongen, waren de nieuwe broertjes van de iPad en de 3D-tv. Het is wel duidelijk dat deze noviteiten geen vluchtige hype zijn, maar een trend vertegenwoordigen. De iPad van Apple en de tablets van z’n concurrenten vormen een nieuw kanaal, de schakel tussen het mobieltje en de laptop. Maar wie denkt dat de iPad daarom te klein is voor tafellaken en te groot voor servet, vergist zich. Het toestel beschikt over een uitstekend aanraakscherm, zodat het toetsenbord goed te bedienen is – daardoor is het geschikt voor allerlei toepassingen die bekend zijn van pc of laptop.
Maar tegelijkertijd biedt de iPad, net als de iPhone, toegang tot vele duizenden apps, variërend van een buienradar tot een piano voor vier handen. Doordat het scherm een stuk groter is dan dat van een mobiele telefoon leent het zich prima voor het lezen van elektronische boeken, tijdschriften of kranten, gewoon net als vroeger op de bank. Niet voor niets meldde de bekendste krant ter wereld, The New York Times, vorige week dat de papieren uitgave vroeger of later niet meer op papier zal worden gedrukt. Laten uitgevers van geschiedenisboeken voor hun nieuwe uitgave alvast noteren dat deze iPad de wissel heeft omgezet naar het elektronische boek.
3D-tv
Het andere nieuwtje van de IFA, de 3D-televisie, zong de achterliggende jaren al rond op diverse beurzen. In de lijn van zwart-wit naar kleur naar HD is dit de overtreffende trap. En, het moet gezegd, de kwaliteit ervan wordt steeds beter en de indruk die het driedimensionale beeld achterlaat bij de kijker is van een heel andere orde dan het gebruikelijke tweedimensionale beeld. Dat er nu ook allerlei andere 3D-attributen verschijnen, zoals digitale fotolijstjes, geeft aan dat het maar een kwestie van tijd is voor de 3D-tv de markt verovert. Toen een jaar of tien geleden de eerste grote plasmaschermen op beurzen getoond werden, vroegen journalisten zich ook af of die thuisbioscopen ooit ingeburgerd zouden raken. Een rondje door een woonwijk laat zien dat dat nu zo ver is. Het zou me niet verbazen als het gros ervan over tien jaar vervangen is door 3D-tv’s.
Sommige lezers vragen ons waarom het RD deze ontwikkelingen zo nauwgezet volgt. Het is echter van groot belang dat christenen al in een vroeg stadium nadenken over de gevolgen van deze trends. De praktijk heeft geleerd dat deze de gereformeerde gezindte zeker niet voorbijgaan.
Bij de 3D-tv zal de nadruk voorlopig liggen op vermaak, omdat er forse bedragen nodig zijn om 3D-films te maken. Bij de iPad en z’n broertjes ligt dat anders. Weliswaar is ook hier de vermaaksector ruim aanwezig in de vorm van YouTube, muziek en onlinespelletjes, maar er zijn inmiddels ook honderden apps met verantwoorde en handige toepassingen, met duizenden e-books. Daar zitten Bijbelverklaringen tussen, maar ook wetboeken: de rechtbank van Almelo gaat ermee experimenteren. Het verschil met een pc of laptop is dat de gebruiker navigeert via het aanraakscherm en dat de vele apps er vaak erg gelikt uitzien. Apple staat garant voor een goede beeldkwaliteit.
Daarmee geldt voor de iPad hetzelfde als voor de 3D-tv: het beeld gaat een steeds grotere rol spelen. Ik ben van mening dat de invloed van de oprukkende beeldcultuur onvoldoende onderkend wordt. Christenen zouden zich beter moeten bezinnen op de vraag wat de pc, de dvd, de thuisbioscoop en de iPad betekenen voor ons vermogen om rustig te lezen in en te luisteren naar het Woord van God. Calvijn reikt ons daarbij een goed advies aan, als hij ons leven vergelijkt met een reis naar de eeuwigheid: Gebruik de goederen van deze aarde alleen in zoverre ze onze loop eerder helpen dan vertragen.
Reageren aan scribent? welbeschouwd@refdag.nl