De senior wil gewoon genieten

De 50PlusBeurs verslaat deze week zijn tienduizenden. Ieder jaar trekt het fenomeen in de Utrechtse Jaarbeurs­hallen meer bezoekers. Het geheim? „Senioren worden eindelijk serieus genomen.”

Jacob Hoekman
17 September 2010 20:19Gewijzigd op 14 November 2020 11:49
Foto ANP
Foto ANP

Direct bij de entree van de 50PlusBeurs staan verkopers de bezoekers al op te wachten. „Goede­morgen! Een gratis gehoortest?”

Wat zegt u? Laat Alexander van de Kerkhof het niet horen. Hij is directeur van de 50PlusBeurs en is blij dat de standhouders nu eindelijk aan het leren zijn om reëel naar de doelgroep te kijken. Dat wil zeggen: zonder steeds de nadruk te leggen op allerlei mogelijke kwaaltjes.

Want dat is niet vanzelfsprekend, is zijn ervaring. „Ik ben in 1993 in een zaaltje in Den Haag begonnen, met een paar standhouders. De PTT, die had je toen nog, kwam toen met een doven- en slechthorenden­telefoon aanzetten. Want het was toch 50-plus? Ja, u lacht, maar dat was toen zo. Dat de beurs zich heeft ontwikkeld tot wat hij nu is, zie ik absoluut als de volwassenwording van de 50-plusmarkt. Senioren worden serieus genomen.”

Volwassen of niet, voor ouderdoms­kwaaltjes en andere ongemakken is er nog altijd ruimschoots voldoende aandacht op de beurs. Hoorcomfort, slechtziendenhulp, valalarm: het is allemaal aan­wezig. Bijzonder populair lijkt dit jaar alles wat kan masseren. Massagestoelen, -matrassen en -kussens worden in even zovele stands uitgebreid geëtaleerd. En uitgeprobeerd, natuurlijk.

Maar er is meer. Veel meer. Dat is maar goed ook, want de interesses van de bezoekers liggen helemaal niet allereerst bij zorg en welzijn. Welnee, de top drie bestaat uit eten en genieten (87 procent), vrije tijd en hobby (84 procent) en vakanties (83 procent), zo blijkt uit een onderzoek dat vorig jaar op de beurs gehouden werd.

En dus zijn de zes hallen navenant ingericht met tien­tallen stands over vakantie (van wellness in Zwitserland tot 
een tour met de trans-Siberië-express) en minstens zo veel over vrije tijd (van het Kooktheater tot het Actief Genieten Plein). Zelfs het thema van de beurs is erop toegesneden: 
”Tijd om te genieten!”

„De huidige generatie ouderen is de rijkste ooit”, legt Van de Kerkhof uit. „Bovendien hebben ze de oorlog niet meegemaakt, dus ze potten hun geld niet op. Ze zeggen gewoon: We hebben er hard voor gewerkt, nu willen we in de buidel tasten.”Dus krijg je al die vakantie-aanbiedingen met exotische bestemmingen; 50-plus en de trans-Siberië-express, waarom niet? Van de Kerkhof windt er geen doekjes om. „De doelgroep wil niet alleen op zijn gat in de zon zitten. Ze willen kunst en cultuur, en ook religieus getinte reizen.”

Dan hebben ze een goeie aan Goed Idee Reizen –„een christelijke vakantie is zo gek nog niet”– of aan Christenen voor Israël, die allebei op de beurs vertegenwoordigd zijn. Ze vormen trouwens niet de enige christelijk geïnspireerde clubs. Zo is er de Bijbelstand, met een groot ruwhouten kruis en een confronterende boodschap. Opvallend, want spiritualiteit en zingeving staan in de interesse­score van de gemiddelde bezoeker bijna onderaan, met 33 procent. Alleen een tweede huis en motoren/motorscooters scoren nog slechter.

Op het politieke plein zijn ook ChristenUnie en SGP vertegenwoordigd. Voor de laatste partij komen er overigens niet erg veel kiezers. Bij sommigen kun je echter wel „karikaturen wegnemen”, zegt promotor Willem Goudriaan. Maar dan moeten die mensen wel vóór zondag –de laatste beursdag– komen, „want zaterdag ruimen we alles op. Dan leggen we hier hooguit nog wat foldertjes neer.”

Directeur Van de Kerkhof vindt het allemaal prima. „Er is geen enkele selectie aan de poort, zoals bij Wegwijs wel gebeurt.” Die beurs kent hij wel; zijn medewerkers hebben er enige tijd geleden nog rondgelopen. „Het verschil is dat deze beurs geen enkele kleur of religieuze achtergrond heeft.”

Maar of iedere christen de „vele optredens met muziek, show en dans” nu zo kan waarderen? „Daar kun je voor kiezen”, relativeert Van de Kerkhof. „Het is echt niet zo dat er links en rechts enorme bh-advertenties aanwezig zijn. En er wordt ook niet in heel korte rokken gedanst op de podia. Maar aan de andere kant: er klinken ook geen geestelijke liederen, dat klopt.”

Wel klinkt er andere muziek. Veel muziek zelfs. De geluiden zijn overal. Totdat je oren ervan tuiten en de kakofonie versmelt tot één grote zoemende bijenkorf. Dat punt komt geheid op een beurs, daar hoef je niet eens een 50-plusser voor te zijn. Of je moet jezelf consequent Oost-Indisch doof houden, natuurlijk. En dan maar hopen dat niemand je strikt voor een gratis gehoortest.


Bijna 100.000 bezoekers

De 50-PlusBeurs trok vorig jaar ruim 98.000 bezoekers. De drie pijlers onder de beurs zijn informatie, amusement en voordeel. Het evenement is, in de woorden van directeur Van de Kerkhof, „geen miljonairsfair, maar ook geen beurs waar je alleen inlegzooltjes en sjaaltjes van een tientje kunt krijgen.” 
De gemiddelde bezoeker is 
61 jaar oud en verblijft ruim 
5,5 uur in de Jaarbeurshallen. Bijna 60 procent van de bezoekers is vrouw. De beurs heeft ook plaats op zondag: morgen is de laatste dag.

www.50plusbeurs.nl

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer