Tabletoorlog breekt uit
Met de lancering van de iPad deed Apple de markt voor consumentenelektronica op zijn grondvesten schudden. Niet voor het eerst.
Eerder al was het Californische bedrijf trendsettend met de iPod en de iPhone. Nu zet het de toon met zijn tablet-pc –een kruising tussen een laptop en een smartphone, een multifunctionele telefoon– waarmee de gebruiker kan internetten, gamen, muziek luisteren, video’s bekijken en boeken lezen.
Leek het er begin dit jaar, kort na de introductie van de iPad, vooral op dat er een concurrentiestrijd zou ontstaan tussen tablets en e-readers, inmiddels heeft de tablet een eigen plek veroverd tussen laptop, minilaptop en smartphone. Of de e-reader –een apparaat dat vrijwel alleen geschikt is voor het lezen van e-books– het overleeft in het tabletgeweld is nog maar de vraag.
Dat Apple de onbetwiste voorloper is op het gebied van tablet-pc’s bleek de afgelopen dagen overduidelijk op de jaarlijkse consumentenelektronicabeurs IFA in Berlijn. Hoewel het bedrijf daar niet aanwezig was, stond het wel in het middelpunt van de belangstelling. Ook al noemde geen enkele concurrent zijn naam.
Het grote succes van de iPad –tussen begin april, toen het apparaat in de VS op de markt kwam, en eind juni gingen meer dan 3,2 miljoen exemplaren over de toonbank– heeft de concurrentie flink aan het werk gezet. Op de IFA presenteerden Samsung en Toshiba de eerste serieuze concurrenten. Daarmee is de strijd om de gunst van de tabletgebruiker echt losgebarsten.
Lang niet alle nieuwe tablets halen het niveau van de iPad. Het lijkt erop dat een deel van de elektronicafabrikanten overrompeld is door het succes van Apple. Maar de Galaxy Tab van Samsung en de Folio 100 van Toshiba zijn op het eerste gezicht wel geduchte concurrenten.
Zo biedt de Galaxy functies die de iPad mist, zoals een camera en de mogelijkheid ermee te bellen. Opvallend is dat beide Aziatische modellen beschikken over een Androidbesturingssysteem. Deze opensourcesoftware, gelanceerd door internetgigant Google, is van meet af aan dé concurrent van het besturingssysteem van Apple.
Het succes van de tablet-pc’s komt niet zomaar uit de lucht vallen. De consument schreeuwt om multifunctionele apparaten. Dat bleek tijdens de razendsnelle opkomst van de smartphone. Meer nog dan de mobiele telefoon speelt de tablet in op de populariteit van social media als Facebook, Twitter en MSN. Overal en altijd wil de consument zijn digitale contacten kunnen onderhouden.
De Amerikaanse markt lijkt de tablet inmiddels te hebben omarmd; 14 procent van de Amerikanen zegt van plan te zijn het komende jaar een tabletcomputer te kopen, zo bleek begin deze week uit een onderzoek van Forrester Research. De laptop en netbook blijven steken op 13 en 8 procent. En dat terwijl de tabletoorlog nog maar net is losgebarsten.
Apple iPad
Het zoveelste succesnummer van Apple. Eerste serieuze tablet-pc. Grote broer van iPhone en iPod. In januari 2010 gelanceerd, begin april in de VS te koop en eind juli in Nederland in het schap. Zó populair dat potentiële kopers er uren voor in de rij staan. Mooi en strak vormgegeven zoals elk Appleproduct. Trendsettend als de iPhone en de iPod. Werkt feilloos en gemakkelijk zoals al Steve Jobs’ uitvindingen. Zelfs over de verpakking is nagedacht. Bellen kan niet met het apparaat. Heeft geen camera. Ondersteunt geen Adobe Flash. Multitasken kan niet tot herfst 2010.
Afmetingen: 243 x 190 x 13,4 mm
Gewicht: 680 gram, 730 gram (3G-model)
Beeldscherm: 9,7 inch (25 cm) touchscreen
Resolutie: 1024 x 768 pixels
Besturingssysteem: iOS 3.2, iOS 4 vanaf herfst 2010
Verbinding: 3G (afhankelijk van model), wifi en Bluetooth 2.1
Intern geheugen: 16, 32 of 64 Gb
Processor: 1 GHz Apple A4 custom-design
Batterijduur: 10 uur
Camera: geen
Prijs: varieert van 499 tot 799
Samsung Galaxy Tab
De meest serieuze concurrent van de iPad tot nu toe. Serieus, want beschikt over de juiste specificaties om de strijd met Apples tablet-pc aan te gaan. Kan in tegenstelling tot iPad wel bellen en filmen. Ondersteunt Adobe’s Flash Player, waardoor vrijwel alle websites kunnen worden bekeken. Iets kleiner en bijna de helft lichter, daardoor erg handzaam. Strak design, degelijk materiaal, keurig afgewerkt. Dankzij Android toegang tot zo’n 70.000 apps. In september beschikbaar op de Europese markt.
Afmetingen: 190,09 x 120,45 x 11,98 mm
Gewicht: 380 gram
Beeldscherm: 7 inch (18 cm) touchscreen
Resolutie: 1024 x 600 pixels
Besturingssysteem: Android 2.2
Verbinding: 3G (afhankelijk van model), wifi en Bluetooth 3.0
Intern geheugen: 16 of 32 Gb
Processor: 1Ghz Hummingbirdprocessor
Batterijduur: 7,5 uur
Camera: 3 megapixel
Prijs: vanaf 699 euro (onbevestigd)
www.galaxytab.samsungmobile.com
Toshiba Folio 100
Forse tablet, qua omvang de grootste van de drie. Voelt een stuk minder degelijk aan dan zijn twee tegenstrevers. Heeft een goedkopere, plasticachtige uitstraling. Heeft wel de snelste processor en het grootste scherm, een voordeel voor multimediaal gebruik. Het beperkte intern geheugen is daarbij echter weer een nadeel, hoewel uit te breiden met een SD-kaart. De Folio 100 ondersteunt Adobe’s Flash Player. Eerste model beschikt alleen over wifi, een 3G-versie komt pas in 2011 op de markt. Qua prijs de goedkoopste van het drietal.
Afmetingen: 281 x 181 x 14 mm
Gewicht: 760 gram
Beeldscherm: 10,1-inch (25,7 cm) touchscreen
Resolutie: 1024 x 600 pixels
Besturingssysteem: Android 2.2
Verbinding: 3G (vanaf 2011), wifi en Bluetooth 2.1
Intern geheugen: 16 Gb
Processor: 1Ghz Nvidia Tegra 2-processor
Batterijduur: 7 uur
Camera: 1,3 megapixel
Prijs: vanaf 399 euro
Hausse aan tablet-pc’s
De lancering van Apples iPad heeft de hele elektronicabranche aan het werk gezet. Verschillende fabrikanten begonnen rap aan de ontwikkeling van een eigen tablet. Op consumentenelektronicabeurs IFA in Berlijn werden naast de Galaxy Tab van Samsung en de Folio 100 van Toshiba tal van iPad-kloons gepresenteerd. Een greep uit het aanbod.
Producent Hannspree kondigde de Tegra 2 aan, die naar verwachting in november voor zo’n 400 euro te koop zal zijn. De tablet weegt 790 gram en heeft een beeldscherm van 10,1 inch. Het apparaat heeft een besturingssysteem van Android.
Het Duitse e-noa liet de Interpad zien: 10,1 inchbeeldscherm en Android besturingssysteem. Prijs: 399 euro. Toegang tot de Android Market biedt deze tablet niet. Een volgend model zou dat wel hebben, verzekert e-noabaas Yilmaz Kilic. Die komt begin 2011 op de markt.
ViewSonic toonde op de IFA twee tablets. De Androidvariant met een 7 inch beeldscherm, de ViewPad 7, is uitgerust met 32 Gb geheugen, 3G en wifi en ligt voor zo’n 399 euro. En een 10 inchtablet met dual-boot functie: gebruikers kunnen kiezen tussen het Android- en Windowsbesturingssysteem.
MSI lanceerde de MSI Wind Pad. Het apparaat, voorzien van een 10 inchbeeldscherm, is beschikbaar in een Android- en een Windowsvariant en gaat waarschijnlijk rond de 500 euro kosten.
Grote computerfabrikanten als Hewlett-Packard, Asus en Acer zouden hard aan het werk zijn om een iPadconcurrent op de markt te zetten, net als mobiele telefoonproducten HTC, Nokia en Research in Motion (maker van de Blackberry). Ook internetgigant Google komt waarschijnlijk met een tablet, in samenwerking met mobieltjesfabrikant Motorola.
Een scala aan tablets zou het de iPad erg moeilijk kunnen maken. Ervan wakker liggen doet Appletopman Steve Jobs waarschijnlijk niet. Vooralsnog is de iPad de alleenheerser in tabletland.