Lekker ruim, die nieuwe Meriva
Gezinnen gaan bij de zoektocht naar een nieuwe auto vooral voor praktische ruimte en op dat sentiment speelt Opel handig in met de nieuwe Meriva.
De tweede generatie van het ruimtelijke model is stukken groter. Dat betekent meer binnenruimte zonder dat de Opel ineens veel duurder is geworden.
Het compacte karakter heeft de Meriva evenwel verloren. De lengte van 4,30 meter maakt ’m zelfs langer dan de eerste generatie Renault Espace, de eerste Europese fullsize MPV. Niet alleen de lengte van de Opel is toegenomen, ook in de breedte kwamen er flink wat centimeters bij.
Tal van designdetails zijn herkenbaar van de huidige Opel Astra, zoals de bijzonder gevormde heldere koplampen en de chromen grille. Geheel eigen voor deze Meriva is de knik in de onderzijde van de zijruiten ter hoogte van de B-stijl en de manier waarop de achterruit optisch tot aan de nummerplaat wordt doorgetrokken. De vleugelvorm op de flanken, bij de Insignia en de Astra zo nadrukkelijk zichtbaar, speelt bij de Meriva slechts een rol op de achtergrond.
De voorportieren openen normaal, terwijl de achterdeuren hun schanieren aan de achterkant hebben. De bekende Engelse taxi’s kennen deze constructie. Zie het vooral als een designfoefje waar de marketingmensen later een functie voor bedacht hebben. Gelukkig gaan de deuren ver open en zijn ze van binnenuit gemakkelijk dicht te trekken.
Opel heeft ervoor gezorgd dat de achterklep voldoende ver in de bumper wordt uitgesneden. Voor 795 euro kan af fabriek de Flex-Fixfietsendrager worden besteld die in één handbeweging uit de achterbumper schuift en in sneltreinvaart geschikt is voor twee fietsen. En het weer opbergen gaat net zo snel.
Ten opzichte van het vorige model biedt de nieuwe Meriva fors meer interieurruimte. Vier volwassenen kunnen royaal zitten en op de achterbank is eventueel ook plaats voor drie kinderen. De rugleuning kan in drie delen worden neergeklapt, waarbij het middelste smaldeel helaas niet als armleuning te gebruiken is. Ook blijkt het mogelijk de achterstoelen te verschuiven om het bagagevolume vrijwel traploos te vergroten. Minimaal heeft de Meriva 397 liter beschikbaar. Dat kan groeien tot maximaal 1496 liter als de bank wordt neergeklapt en de bagage tot aan het dak wordt gestapeld.
Gelukkig hebben de ontwerpers de binnenkant kleur meegegeven; althans, de klant krijgt de mogelijkheid behalve voor een zwart-grijs ook voor een rood of een blauw-groen interieur te kiezen, of voor de wel heel bijzondere combinatie donkerbruin-babyblauw. Deze kleurstellingen gelden voor het dashboard en de bekleding. Het is de vraag of de laatste combinatie veel zal worden gekozen, maar het is goed dat Opel het leven aan boord wat meer kleur wil geven. Bij deze Cosmo-uitvoering zijn alle stiksels bovendien in oranje uitgevoerd.
Het compacte instrumentarium is zodanig geplaatst dat het stuur ongeacht de afstelling altijd wel een deel van de klokken aan de bovenkant bedekt. Op dit stuur is een aantal bedieningsknoppen geplaatst en Opel levert naar wens diverse audio-installaties, al dan niet compleet met geïntegreerde navigatie. Zoals het hoort volop opbergvakken in de portieren en tussen de voorstoelen. Daar is de verschuifbare armleuning gemonteerd op een rail met eronder uiteraard een opbergvak. Opel kan de uitstraling van de gebruikte kunststoffen hier en daar nog wel verbeteren en tevens zitten er enkel storende gaten in de vloerbedekking en ligt bekabeling in het zicht.
De 1,4 liter turbomotor die 120 pk levert debuteert in de Meriva. De meerprijs van 1000 euro ten opzichte van de 100 pk sterke turboloze krachtbron blijkt meer dan schappelijk. De motor kent een grote souplesse door een koppel van 174 Nm over een breed toerenbereik (1750 en 4800 tpm). De turbo laat zijn verkwikkende werking niet direct voelen, maar de niet vederlichte Meriva komt er vlot mee weg. Een top van 188 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 11,5 seconden zijn uitstekend. Doorgaans zijn kleine turbomotoren in tegenstelling tot de officiële meetcijfers behoorlijk dorstig. Gelukkig vormt deze Opelmotor de welkome uitzondering op de regel. In de praktijk is probleemloos ruim 1 op 15 te halen. Een schakelindicator geeft standaard op het dashboard advies over welke van de vijf versnellingen het meest economisch is.
De grote wielbasis verschaft de Meriva meer comfort, waar juist de grotere spoorbreedte voor meer rijdynamiek zorgt. Van overdreven overhellen in bochten is beslist geen sprake. Ook bij hogere snelheden blijft de auto zich keurig dynamisch gedragen en gooit de elektrische stuurbekrachtiging geen roet in het eten.
Opel start de Meriva zeer scherp vanaf 17.995 euro. Tel daarbij 1000 euro voor de heerlijke turbomotor. In de meest complete Cosmo-uitvoering komt deze versie op 21.995 euro.
Opel Meriva 1.4 turbo Cosmo
Topsnelheid 188 km/h
Acceleratie 11,5 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld 1 op 15,2
CO2-uitstoot 143 g/km
Energielabel B