Stijgende winst voor PepsiCo
De Amerikaanse frisdrankenproducent PepsiCo meldde donderdag een winst over het eerste kwartaal van 777 miljoen dollar.
Dat is een stijging van bijna 13 procent in vergelijking met de 689 miljoen vorig jaar. De omzet steeg 4,1 procent van 5,31 miljard dollar vorig jaar tot 5,53 miljard in de afgelopen drie maanden.
Dit positieve resultaat was niet te danken aan Pepsi-Cola waarvan de verkoop vorig jaar met 4 procent daalde. PepsiCo ondervindt hier sterke concurrentie van Coca-Cola dat vorig jaar de succesvolle variant Vanilla Coke lanceerde. PepsiCo overweegt de introductie van een vergelijkbaar product om de populariteit van Pepsi-Cola op te krikken.
De verkoop van frisdranken en voedingswaren steeg in Noord-Amerika (VS en Canada) met 4 procent. Internationaal stegen de verkopen met 7 procent, waarbij vooral Brazilië, China en India zeer goede resultaten boekten. De overname van Quaker Oats in 2001 heeft PepsiCo volgens topman Steve Reinemund „belangrijk” geholpen in het verminderen van de productiekosten.