Economie

Tijd voor grote emmer voor Rotterdam Airport

ROTTERDAM – In de kluis van Roland Wondolleck liggen briefjes waarop medewerkers van de luchthaven konden invullen hoeveel passagiers dit jaar via Rotterdam The Hague Airport zullen reizen.

Redactie economie
24 August 2010 11:23Gewijzigd op 14 November 2020 11:33
Foto ANP
Foto ANP

Niet dat de aantallen het eind van alle tegenspraak zijn. „Toen ik hier meer dan 25 jaar geleden begon, zei ik gelukkig al dat ik niet de grootste wilde worden, maar wel de beste”, aldus de algemeen directeur van de luchthaven.

Tot nu toe zien de aantallen er goed uit. Vorig jaar reisden 991.390 mensen via de Rotterdamse luchthaven, tot en met juli staat de teller op 581.334. „Natuurlijk streven we naar een uitbreiding van het aanbod van lijndiensten. Binnenkort komen er ook concrete uitbreidingen”, belooft Wondolleck.

Zonder maatschappijen met name te noemen somt hij een hele lijst bestemmingen op die prima zouden aansluiten op de functie van de regionale luchthaven; een zakenluchthaven met „voor het maatschappelijk draagvlak wat zon en sneeuw erbij.”

Zo heeft de directeur zijn oog laten vallen op Scandinavië, Polen, een aantal Duitse steden, Bilbao en Aberdeen. „Die laatste staat nu heel hoog op het lijstje.” Daarbij kijkt Wondolleck naar wat Rotterdam aan bedrijven in huis heeft en of er aansluiting op die activiteiten is aan de ‘andere kant’. „In Aberdeen zitten veel energie­bedrijven.”

Wondolleck kan wel willen groeien, maar daar moet natuurlijk ook ruimte voor zijn. „Dat is een ontzettend abstract verhaal.”

Hij ziet zich daarbij gebonden aan de geluidsregels, die Wondolleck steevast uitdrukt in emmertjes. „Als wij de functie willen hebben die de regio in het belang van de werkgelegenheid graag wil, wordt het tijd om het emmertje om te ruilen voor een emmer.”

Een nieuwe woonwijk die zowat langs de start- en landingsbaan verrijst, ziet hij niet als een probleem. „We verwelkomen iedere nieuwe bewoner persoonlijk. Daarbij is de overlast vlakbij juist altijd lager en biedt het de bewoners ook voordelen.” Waarmee hij bijvoorbeeld doelt op de „zon en de sneeuw om de hoek.”

Ongeveer twee jaar geleden borrelde het idee op dat de gemeente Rotterdam aandelen in de luchthaven zou moeten overnemen van Schiphol Group, die nu nog volledig eigenaar 
en exploitant is van de Rotterdamse luchthaven. Door wisselingen van de wacht in de Rotterdamse politiek belandde dat plan in de spreekwoordelijke la. „Het zal zeker weer op de agenda komen”, voorspelt Wondolleck. „Maar het staat nu niet boven aan het lijstje.”

Volgens de luchthavendirecteur is het hoe dan ook van belang dat de luchthaven zich blijft ontwikkelen. „Ongeacht wie de eindverantwoordelijke is.” Wondolleck zelf voelt zich thuis bij Schiphol. Hij heeft er alle vertrouwen in dat „we er op een verstandige manier uitkomen.”

Sinds begin dit jaar gaat Rotterdam Airport, eerder Zestienhoven, door het leven als Rotterdam The Hague Airport. „Wij zijn erg blij met de nieuwe naam. We zien effectief dat Hagenaars het ook beter weten te vinden, zowel vakantie­passagiers als zakenreizigers.” Dat Rotterdammers de nieuwe naam niet omarmen, begrijpt hij. „Den Haag kan op allerlei manieren genoemd worden; The Hague, La Haye, ’s-Gravenhage. Rotterdam is in alle talen gewoon Rotterdam.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer