Binnenland

Vliegveld Niederrhein mogelijk geblokkeerd

De Tweede Kamer dreigt de opening van het Duitse vliegveld Niederrhein op 1 mei te blokkeren, omdat onduidelijk is of de belangen van Nederlanders in de grensgemeenten goed zijn beschermd.

ANP
16 April 2003 10:16Gewijzigd op 14 November 2020 00:16

Voor de opening van de luchthaven is een staatsverdrag nodig, omdat het vliegveld Nederlands luchtruim gebruikt in de buurt van het Noord-Limburgse Bergen.

Het kabinet besloot onlangs dat verdrag alvast te tekenen, ondanks grote weerstand in de Nederlandse grensregio. Na consultatie van de Raad van State kan de Kamer zich later dit jaar alsnog met de inhoud van het verdrag bemoeien, betoogde staatssecretaris Schultz van Haegen (Luchtvaart) dinsdag in de Kamer. De meeste fracties hebben daar echter geen fiducie in.

„We sluiten dit staatsverdrag niet voor het vliegveld Niederrhein, maar voor de Nederlandse inwoners”, zei CDA-kamerlid Meijer. Hij vindt dat het kabinet ten onrechte voorrang geeft aan „bureaucratie boven burgers.” Andere fracties vielen Meijer bij en willen ook eerst een gedegen oordeel van de Raad van State voor zij akkoord gaan.

Het is onduidelijk of het kabinet in dat geval zijn zin kan doordrukken tegen de wil van de Kamer in. Volgens Schultz van Haegen moet het kabinet dan een inschatting maken van eventuele schadeclaims en de relatie met Duitsland als de Kamer het conflict later deze week in een vervolgoverleg echt hard speelt. Over en weer zijn immers toezeggingen gedaan dat het eerste vliegtuig 1 mei de lucht in zou kunnen.

Vliegveld Niederrhein is een oud Brits militair vliegveld bij het Duitse Laarbruch, dat is omgebouwd tot commercieel vliegveld. In buurgemeente Bergen wordt al jaren tegen de komst van het vliegveld geageerd. De inwoners vrezen onder meer geluidsoverlast en verstoring van het stiltegebied in natuurpark de Maasduinen.

Airport Niederrhein stelde onlangs de prognoses naar beneden bij, maar is nog steeds zeer ambitieus. De luchthaven wil vanaf 2015 3 miljoen passagiers en 60.000 ton vracht per jaar verwerken. Het rekent onder meer op prijsvechters als Ryanair. Die maatschappij wil vanaf 1 mei twee dagelijkse vluchten op Londen-Stansted verzorgen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer