Wakker Dier mag doorgaan met antireclame
AMSTERDAM (ANP) – De Reclame Code Commissie heeft bepaald dat Wakker Dier mag doorgaan met de radioreclame tegen de ‘kiloknallers’ van supermarktketen C1000. Dit werd woensdag bekendgemaakt. Wakker Dier wil met de radiospot aan de consument laten zien wat de gevolgen van goedkoop vlees voor het dier is.
„Het staat Wakker Dier in beginsel vrij haar mening over de vleesprijzen bij een met name genoemde supermarkt te noemen en de wijze waarop Wakker Dier dat in de onderhavige reclame doet, acht de commissie niet van dien aard, dat de reclame in strijd is met de Nederlandse Reclame Code”, aldus de Commissie.
Volgens de Reclame Code Commissie was de kritiek van Wakker Dier op de vleesacties „voldoende onderbouwd”. Wakker Dier toonde onder meer aan dat C1000 zijn vlees voor een deel uit Duitsland haalt, waar de wijze waarop varkens worden gehouden, in strijd is met de wetgeving in Nederland. Ook beweerde de stichting dat de supermarktketen dieronvriendelijk consumptiegedrag stimuleert, doordat zijn aanbod van diervriendelijk biologisch vlees beperkt en duur is.
In de spot wordt als voorbeeld van de slechte behandeling van dieren „geen stro, geen daglicht, geen ruimte, geen fratsen” genoemd. Volgens de stichting leiden de extreem lage vleesprijzen tot een prijsdruk in de gehele keten, wat ten koste gaat van het dierenwelzijn.
C1000 maakte dinsdag bekend niet te stoppen met de ‘kiloknallers’, ondanks de kritiek van Wakker Dier. De supermarktketen heeft wel aangegeven als gevolg van de negatieve berichtgeving rondom de vleesverkoop van de C1000 „nadrukkelijker dan voorheen” zijn biologische producten te promoten.