”Monstercoach” twittert loopbaantips
AMSTERDAM – „Ben autoverkoper maar ben auto’s én klanten spuugzat. Ben ook helemaal geen handelaar. Wilde ooit piloot worden. Kan dat nog?” Kan een loopbaancoach op zo’n vraag via Twitter weloverwogen reageren?
Vacaturesite Monsterboard introduceerde donderdag voor werkzoekenden laagdrempelig loopbaanadvies via sociale media: onlinenetwerken als Facebook, Hyves, LinkedIn en Twitter. Een brandende vraag als hierboven past net op Twitter. Om het antwoord erin te krijgen, zijn trucjes zoals een link erin plakken nodig.
Loopbaancoaches zijn overal te vinden. Voor papierliefhebbers: in de Gouden Gids, of via strategisch neergelegde visitekaartjes. Digitaler ingestelde personen zoeken via internet, en eenmaal daar gaat het contact snel. Na de eerste duizelingen vanwege de overweldigende hoeveelheid coaches die elk het beste voor hebben met een zoekend mens, is de stap klein om te bellen, te mailen of anderszins online vragen te stellen. En de mogelijkheid voor dat laatste is haast niet te negeren. Reageer hier. Vraag maar. Kom maar op.
Vacaturesite Monsterboard.nl introduceerde gisteren een ”social media carrièrecoach”. Hij heet Freek Jordans (1969), en met een knipoog Monstercoach. Hij geeft werkzoekenden carrièretips via sociale media. Ouderwets met hem mailen of chatten kan ook.
Advies inwinnen moet snel en gemakkelijk kunnen, vindt de banensite. Mensen die op zoek zijn naar ander werk, of een spannende stap willen zetten in hun carrière, willen graag persoonlijk advies op een laagdrempelige manier, aldus Monsterboard. Flexibiliteit en sociale media raadplegen passen bij de doelgroep van een onlinevacaturebank: „Bezoekers kunnen waar en wanneer ze maar willen vragen stellen over zaken als het opstellen van een cv en het voorbereiden van een sollicitatiegesprek.”
‘Monstercoach’ Freek Jordans werkte onder meer als arbeidsbemiddelaar bij Wegener en als docent personeel en arbeid aan de Hogeschool INHolland in Rotterdam. Sinds 2007 runt hij zijn eigen coachbureau. Hij gaf eerder wel adviezen via LinkedIn, maar hield toch voornamelijk gesprekken „face-to-face”, zegt hij. Hij verwacht vooral praktische vragen via Twitter en Facebook. De meest gestelde vraag op carrièregebied is volgens hem „Hoe onderscheid ik me via een goed cv; hoe schrijf ik een goede motivatie?”
Hoe snel kan een vraagsteller antwoord van u verwachten?
„Het kan zijn dat ik binnen vijf minuten reageer omdat ik ingelogd ben, maar het kan ook wat langer duren. Het uitgangspunt is dat mensen binnen 24 uur een reactie van mij krijgen.”
Hoe deugdelijk kan een loopbaanadvies via Twitter zijn?
„In 140 tekens kun je lezen wat iemands probleem is. In 140 karakters een advies bieden is lastiger. Via Twitter verwijzen wij daarom door naar artikelen. Als doorlinken niet voldoende is, zal ik altijd verwijzen naar het Monsterboardforum of geef ik mijn eigen e-mailadres. Op die manier kan ik mensen persoonlijk helpen.”
Is een persoonlijk gesprek niet een eerste vereiste om mensen de weg te wijzen in een zee van banen?
„In de huidige maatschappij is dat zeker niet noodzakelijk. Via de verschillende platformen en de transparantie daarvan kunnen mensen juist makkelijk met elkaar in contact komen. Met links naar verschillende artikelen en websites is veel informatie voorhanden.”
Kent u iemand die via een onlineloopbaanadvies succesvol een compleet andere weg is ingeslagen?
„Ik nog niet, maar dat avontuur ga ik graag aan.”