Google wijzigt Europees merkbeleid
AMSTERDAM (ANP) – Internetbedrijf Google wijzigt zijn Europese merkbeleid voor Google Ads. Daardoor zijn advertenties bij zoektermen met merknamen ook mogelijk.
Dat heeft Google woensdag bekendgemaakt.
Bedrijven die binnen Europa bij Google adverteren, krijgen de mogelijkheid om hun advertenties te laten weergeven op basis van zoekwoorden in de vorm van handelsmerken. „Als gebruikers bijvoorbeeld het merk van een televisiefabrikant intypen, kunnen zij relevante en nuttige advertenties te zien krijgen van detailhandelaren, recensiewebsites en tweedehandswinkels, evenals advertenties van andere fabrikanten”, laat Google weten.
Het beleid van Google rond advertentieteksten blijft ongewijzigd. Dat betekent dat onbevoegde adverteerders niet in staat zijn om een bewaakte term in de vorm van een merknaam in hun advertentietekst op te nemen. „Het nieuwe merkbeleid is louter van toepassing op het gebruik van zoekwoorden”, aldus het internetbedrijf.
De nieuwe beleidsregels gaan 14 september in.