Economie

„Apple beleefd als religie”

APELDOORN – De manier waarop consumenten een blind vertrouwen hebben in Apple en topman Steve Jobs, grenst aan een vorm van religie.

Redactie economie
30 July 2010 23:29Gewijzigd op 14 November 2020 11:21
Foto EPA
Foto EPA

Dat is de conclusie van een onderzoek van twee Amerikaanse hoogleraren van de A&M-universiteit in Texas. Zij deden onderzoek naar de manier waarop de consument reageert op negatieve publiciteit rond Apple en de feitelijke fouten in zijn producten. „De enige manier om de slaafse opstelling van de consument en het overweldigende financiële succes van Apple te begrijpen, is door de minimalistische en witte 
Apple Stores te zien als de nieuwe kerken van deze tech­generatie”, aldus het duo.

Volgens Heidi Campbell, een van de onderzoekers, is dit de reden dat de iPhones 4 als warme broodjes over de toonbank gaan. „Het religieus getinte gedrag, de taal van de fans en de bewondering voor Apple zijn een voorbeeld van impliciete religie.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer