„iPhone 4 onverminderd populair”
AMSTERDAM (ANP) – De negatieve publiciteit over de iPhone 4 van Apple heeft de verkoopcijfers bij het Nederlandse telecombedrijf T-Mobile tot nu toe niet negatief beïnvloed. Dat zei directeur Bart Weijermars van T-Mobile vrijdag bij het begin van de Nederlandse verkoop van het apparaat. T-Mobile heeft sinds de introductie van de iPhone in Nederland het alleenrecht op het product.
„Integendeel”, zei Weijermars. „Als ik kijk naar het aantal voorinschrijvingen, is de iPhone 4 alleen maar populairder geworden vanwege de extra publiciteit rond het apparaat.”
In de Verenigde Staten, waar het toestel al een maand op de markt is, klaagden consumenten dat het bereik kon wegvallen als het apparaat op een bepaalde manier werd vastgehouden. Apple kwam vervolgens met een hoesje op de proppen dat dit probleem moet verhelpen. Het hoesje wordt tot september gratis aan klanten uitgedeeld.
T-Mobile moest de voorinschrijving op de iPhone voortijdig stopzetten vanwege de „overweldigende belangstelling”. In de rij staan voor een T-Mobile-winkel had vrijdag dan ook geen zin. Andere keren veroorzaakte de introductie van een nieuwe iPhone wel rijen voor de winkels van T-Mobile.
Hoeveel mensen zich hebben ingeschreven, wilde het bedrijf niet bekendmaken. „Als klanten nu de winkel instappen om een iPhone 4 te kopen, moeten ze rekening houden met een wachttijd van acht tot tien weken”, zei Weijermars.
Ook voor Edwin Driessen, de eerste klant die de iPhone 4 vrijdag in ontvangst nam, is Apple door het incident niet in achting gedaald. „Ik moet natuurlijk nog zien hoe hij werkt, maar verwacht geen grote problemen. Ik zou het wel jammer vinden als ik met zo’n hoesje moet lopen, want dat is wel minder mooi.”
De iPhone 4 is dunner dan de eerdere iPhone-modellen en van een sterker materiaal gemaakt. Door nieuwe software kan de gebruiker nu ook multitasken. Bij het goedkoopste maandabonnement, met een looptijd van twee jaar, kost het toestel 169,95 euro.