Economie

Daling aantal personeelsadvertenties zet door

DIEMEN (ANP) – Het aantal personeelsadvertenties in Nederlandse media blijft dalen. In de eerste zes maanden van dit jaar daalde het aantal advertenties met bijna 30 procent tot 291.800. Dat blijkt uit cijfers die marktonderzoeksbureau Nielsen maandag naar buiten bracht.

26 July 2010 15:07Gewijzigd op 14 November 2020 11:18

De daling in het aantal personeelsadvertenties, die in het eerste kwartaal van 2008 in gang werd gezet, neemt wel in omvang af sinds het dieptepunt in het tweede kwartaal van 2009. Toen daalde het aantal advertenties op jaarbasis met 49 procent. In juni 2010 bedroeg de daling op jaarbasis nog maar 17 procent.

Nielsen registreert voor het periodieke onderzoek het aantal personeelsadvertenties in meer dan duizend Nederlandse media en op de belangrijkste vacaturesites.

De afname in het aantal advertenties strookt met een stijging van de werkloosheid op jaarbasis. In juni 2010 waren 441.000 mensen werkloos, oftewel 5,6 procent van de beroepsbevolking. Een jaar eerder lag dit percentage nog op 4,9. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statisiek (CBS).

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer