Comfortabel, stoer, mooi prijsje

De afgelopen jaren bleek met de Logan en de Sandero al dat Dacia niet zomaar het budgetmerk is van Renault. Behalve de sedan, stationwagon en hatchback zet het merk een uiterst betaalbare crossover neer met de Duster.

Tony Vos
24 July 2010 09:55Gewijzigd op 14 November 2020 11:17
Foto Tony VoDe nieuwe Dacia Duster is in alles een serieuze crossover, maar voor de prijs van een compacte stadsauto. Foto Tony Vos
Foto Tony VoDe nieuwe Dacia Duster is in alles een serieuze crossover, maar voor de prijs van een compacte stadsauto. Foto Tony Vos

De Duster is na de Logan en Sandero de derde modellijn van het Roemeense Dacia, dat alweer vele jaren onder Renaultvlag vaart. Het model mag dan wel helemaal nieuw zijn, de basis blijkt zeer vertrouwd. Die wordt namelijk met de andere twee modellen gedeeld en is afgeleid van bijvoorbeeld de Renault Clio.

De uitstraling is helemaal eigen aan de Duster. De auto meet 4,31 meter in lengte en staat hoog op zijn grote wielen. De forse banden dragen in belangrijke mate bij aan het rijcomfort. De vormgeving doet hier en daar aan de Nissan Pathfinder denken. De complete Lauréate-uitvoering is te herkennen aan de meegespoten bumpers en portiergrepen. Een specifiek item van de vierwielaangedreven versies zijn koplampen met een donker masker. De zwarte dakrails horen er standaard bij, maar in dit geval is de afwerking metaalkleurig, horend bij de Pack Look. De brede spatbordranden en de hoekige neus met chromen grille maken de Duster extra stoer, zonder dat de auto pompeus wordt.

De functionaliteit van de Duster begint bij de achterklep, die voldoende diep opent. De voorwielaangedreven Duster heeft met 475 liter een fors bagagevolume, bij de vierwielaandrijver is dit iets minder vanwege de volumineuze achteras. Die as is afkomstig van Nissan. Naast de op de achterklep geplakte 4WD-sticker blijkt ook aan de dwarsgeplaatste einddemper van het uitlaatsysteem te zien dat dit een vierwielaandrijver is. De as is met een draaiknop op de middenconsole te bedienen.

Er is keuze uit louter voorwielaandrijving, een automatische stand waarbij de motorische krachten afhankelijk van de omstandigheden worden verdeeld, en een ”lockmodus” voor gebruik op slechte ondergrond bij lage snelheden. De vierwielaandrijving biedt caravantrekkers 300 kilo meer trekgewicht. De 1.5 dCi motor huist in vele modellen van Renault en Dacia. In de Duster ligt een versie met roetfilter, goed voor 109 pk en een koppel van 240 Nm bij 1750 toeren per minuut. De relatief compacte diesel blijkt met een topsnelheid van 168 kilometer per uur weinig moeite te hebben met de 1269 kilo wegende crossover. Zelfs op de snelweg komt de diesel weinig te kort. Standaard is de motor gekoppeld aan een zesbak, die meehelpt het brandstofverbruik te temperen. Dat komt gemiddeld uit op 1 op 14,5 en dat is keurig.

Het veergedrag valt te prijzen, net zoals bij de andere Dacia’s. Ook de Duster is bedoeld voor zich ontwikkelende markten in landen met doorgaans slechte wegen. Dat levert een lekker comfortabel onderstel op. De binnenruimte blijkt ruim voldoende voor vier tot eventueel vijf personen. De zittingen van de stoelen zijn vrij kort, maar dat blijkt ook op lange ritten geen enorm bezwaar.

De vierwielaandrijving blijkt over een prima stabiliteit te beschikken die beter is dan bij de varianten met louter voorwielaandrijving. Dat uit zich in meer stabiliteit in bochten en wat meer rust in de carrosserie bij kleinere stuurbewegingen en oneffenheden.

Eenvoud is een van de basiswaarden van een Dacia, ook voor het interieur. Toch beschikt de duurste variant van de Duster over smaakvolle details. Kijk naar de middenconsole, de portiergrepen en de randen van de ventilatieroosters in een glanzend bruin materiaal. Verder keurige metaalkleurige randen rond de snelheidsmeter en toerenteller en een behoorlijk complete uitrusting met standaard een handbediende airco, elektrisch bediende voorportierruiten, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, boordcomputer en gedeeltelijk met stof ingelegde portierpanelen. Bovendien kan de bestuurdersstoel in hoogte worden versteld en kent de achterbank de mogelijkheid in twee ongelijke delen te worden neergeklapt.

De prijs is en blijft een van de sterkste punten van Dacia. De nieuwe Duster start al bij 13.990 euro voor de benzineversie in de basisuitrusting. De 1.6 Lauréate komt op 16.390 euro en lijkt het interessantst. De diesel met voorwielaandrijving begint als Ambiance bij 18.990 euro en deze diesel Lauréate met 4WD is meteen de duurste voor 22.390 euro. Dat doet geen enkel merk Dacia na.


  • Achteras 
De inschakelbare aangedreven achteras heeft een positieve invloed op het rijgedrag. Tegelijk wordt het aanhanggewicht met 300 kg verhoogd naar 1500 kg.

  • Bagageruimte 
Met 475 liter fors. Uit te breiden door achterbank neer te klappen. De 4WD moet door de grotere achteras ruimte prijsgeven, maar houdt genoeg over.

+/- Interieur 
Eenvoudig van opzet, maar mist zeker in deze Lauréate-uitvoering geen belangrijke zaken. De stoelen zijn wat bescheiden gedimensioneerd.

  • Uitstraling 
De stoere uitstraling heeft de Duster onder meer te danken aan de hoekige neus en de stevige randen rond de openingen in de spatborden.

  • Motor
Kleine maar dappere diesel. Levert vlotte prestaties bij een bescheiden brandstofverbruik. Standaard is de dieselvariant uitgerust met een zesbak.

Topsnelheid 
168 km/h

Acceleratie 
0-100 km/h 12,5 sec

Verbruik gemiddeld 
1 op 14,5

CO2-uitstoot 
145 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer