Nog één nachtje slapen, denkt de Applefan
APELDOORN – De vraag is of degenen die zich morgen in een rij voor een Applestore wagen, kiezen voor de iPad omdat-ie zo ultiem functioneel is of omdat-ie er zo mooi uitziet en Apple er zo goed reclame voor kan maken.
Waarschijnlijk vanwege dat laatste. Met de iPad kun je niet bellen, je kunt er lang niet alle soorten video’s mee afspelen en internetten is ook nog eens duurder dan op een iPhone. Toch is het ding razend populair. In het derde kwartaal van het gebroken boekjaar verkocht Apple 3,27 miljoen iPads, terwijl de tabletcomputer pas sinds april op de markt is.
De strak vormgegeven hebbedingen zijn vanaf morgen in zes varianten te koop voor bedragen uiteenlopend van 499 tot 799 euro.
Nederlanders die er eentje kunnen bemachtigen, bezitten een exemplaar in –als ze tenminste een iPad met 3G kopen– dat simlockvrij is, waardoor ze dus zelf kunnen kiezen voor een mobiele internetaanbieder.
De Nederlandse markt moet nog een beetje aan de iPadweg timmeren, want zo veel Nederlandse iPadcontent is er nu niet. Alleen NRC Handelsblad had tot nu toe een iPadapp en er is er een te koop van het Van Dale woordenboek. Nieuwssite nu.nl lanceerde vandaag een nieuwe applicatie, speciaal voor de iPad. Hoofdredacteur Laurens Verhagen: „Op de iPad is veel meer ruimte voor beeld. Hier pakken we dan ook mee uit.”
IPadproducent Apple presenteerde gisteren erg goede kwartaalcijfers. De verkoop van de iPhone, de iPad en Maccomputers stuwde de omzet in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar tot recordhoogte.
De omzet in het kwartaal, dat eindigde op 26 juni, steeg met 61 procent tot 15,7 miljard dollar (12,17 miljard euro), de winst met 78 procent tot 3,25 miljard dollar (2,52 miljard euro). De cijfers waren beter dan analisten verwachtten. Die waren uitgegaan van een omzet van 14,75 miljard dollar (11,44 miljard euro). Appletopman Steve Jobs sprak zelf van een „fenomenaal kwartaal.” Hij verkocht 8,4 miljoen iPhones, 61 procent meer dan het jaar ervoor. Daaronder waren 1,7 miljoen iPhones 4, de versie die sinds 24 juni in de winkel is. Dat betekent dat die 1,7 miljoen exemplaren dus binnen drie dagen zijn verkocht. De verkoop van de Mac bereikte in het derde kwartaal eveneens een record. Er werden er 3,47 miljoen verkocht, 33 procent meer dan een jaar eerder.
Zo’n juichend derde kwartaal kan Apple goed gebruiken, want onlangs verschenen zomaar wat smetjes op de coltrui van Jobs. De antenne van de nieuwe iPhone 4 blijkt niet bijster goed te werken en dat komt Apple op veel kritiek te staan. De vraag is hoe dat zich vertaalt in de cijfers van het vierde kwartaal. Déze zijn namelijk nog van voor de ”antennagate”.