KLM krijgt minder geld voor Buzz
Luchtvaartmaatschappij KLM krijgt 3,8 miljoen euro minder voor haar voormalige dochter Buzz.
De Ierse prijsvechter Ryanair betaalt 20,1 miljoen euro, terwijl eerder 23,9 miljoen was afgesproken. De Ieren hebben de boeken van Buzz nog eens goed doorgenomen en daaruit bleek dat de KLM-dochter minder waard was, aldus Ryanair vrijdagmorgen.
Het Ierse bedrijf neemt 10 vliegtuigen en 130 werknemers over. De overige 470 werknemers blijven volgens Ryanair bij KLM. Buzz wordt ondergebracht in een nieuwe dochter van de Ierse onderneming, Buzz Stansted.
De prijsvechter gaat vanaf 1 mei op twaalf routes vliegen, een halvering van het aantal bestemmingen. Volgens Ryanair hebben een half miljoen passagiers al een vlucht geboekt. Dat levert ongeveer 20 miljoen euro op, genoeg om Buzz te kopen, meldden de Ieren.
Ryanair had in april alle vluchten van Buzz stilgelegd om het bedrijf ingrijpend te saneren. De financiële positie van de prijsvechter was erg precair, stelde de Ierse luchtvaartmaatschappij. Dit kwam door een ongelukkig vliegschema, de stagnerende economie, te veel werknemers en te hoge tarieven.
Ryanair besloot met minder personeel en vliegtuigen verder te gaan. „Deze reorganisatie verandert een onderneming die wekelijks 1 miljoen euro verloor in een prijsvechter die winst maakt”, zei de topman van Ryanair M. O’Leary.
KLM wilde van Buzz af, omdat de concurrentie van onder meer easyJet en Ryanair te heftig was. De komst van nieuwe prijsvechters op vooral de Duitse en de Franse markt verkleinde verder de vooruitzichten op winstgevendheid. Om op de lange termijn rendabel te blijven, waren grote investeringen nodig.
J. Osborne wordt de nieuwe directeur van Buzz. De voormalige topman, F. van Pallandt, gaat terug naar KLM.