„Jongeren proberen minder alcohol te kopen”
DEN HAAG (ANP) – Jongeren proberen steeds minder alcohol te kopen, maar als ze het wel doen, lukt dat meestal wel. Vooral in de horeca laat de leeftijdscontrole nog steeds veel te wensen over. Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA).
Ten opzichte van 2001 is het aantal jongeren onder de 16 dat een bestelling deed voor bier, wijn of mixdrankje in de horeca of supermarkt gehalveerd. Voor het bestellen van sterke drank in horeca en slijterij geldt hetzelfde beeld. De ‘slaagkans’ voor jongeren om aan drank te komen, blijft wel hoog: tussen de 87 en 98 procent.
Veel alcoholverstrekkers vragen nog steeds niet naar de leeftijd. Wel is het voor 14- en 15-jarigen moeilijker geworden zwakalcoholische drank te kopen. De controle is met name scherper in supermarkten. Maar ook in de horeca is de leeftijdsinformatie voor die groep omhoog gegaan.
Ook bij het kopen van sterke drank is er nog weinig leeftijdscontrole. Met name de horeca scoort slecht. Vorig jaar zei 19 procent van de 14- en 15-jarigen en 8 procent van de 16- en 17-jarigen te zijn gevraagd naar hun leeftijd. Slijters doen het een stuk beter: meer dan de helft van de jongeren van 14 en 15 jaar werd in de slijterij op leeftijd gecontroleerd, bij 16- en 17-jarigen was dat 32 procent.
De nVWA hield het onderzoek in 2009 onder drieduizend jongeren van 13 tot en met 17 jaar.
„We vinden het zorgelijk dat uit deze cijfers blijkt dat zo veel jongeren er in slagen alcohol mee te krijgen”, liet een woordvoerster van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) maandag weten. Volgens haar is haar departement van alle kanten bezig om de handhaving op dit terrein te verbeteren. Zo ligt er een aanscherping van de drank- en horecawet bij de Tweede Kamer, maar die is controversieel verklaard waardoor die in deze demissionaire kabinetsperiode niet kan worden behandeld.
Onderdeel van de aanscherping is onder meer dat supermarkten hun dranklicentie kunnen verliezen als ze drie keer de mist ingaan bij het verkopen van alcohol aan jongeren die nog niet oud genoeg zijn. „Aan de andere kant ligt er natuurlijk naast die aanscherping ook een verantwoorlijkheid bij de winkels zelf”, zei de zegsvrouw.