Jan Terlouw bekendste schrijver
Jan Terlouw heeft onder Nederlanders de sterkste reputatie als schrijver.
Dat blijkt uit een merkenonderzoek, uitgevoerd door de Amsterdamse bureau Brand Consultancy van adviseur Hendrik Beerda. Op de ranglijst van auteurs met een sterke reputatie prijken verder Carry Slee (tweede plek) en Harry Mulisch (derde plek). Bol.com is het sterkste merk van de Nederlandse boekenbranche.
Beerda heeft 1250 Nederlanders ondervraagd. „Jan Terlouw wordt in alle lagen van de bevolking zeer gewaardeerd en dan vooral onder mensen ouder dan 30 jaar. Onder vrouwen is Carry Slee weliswaar favoriet, maar ook bij hen is Jan Terlouw een gevierd schrijver”, aldus Beerda.
Bij een vergelijking van de reputatie van personen en organisaties die actief zijn in de boekensector blijkt bol.com de sterkste positie te hebben. Bruna en De Slegte staan op de tweede en derde positie op de ranglijst van boekverkopers. Selexyz is slechts bij een klein deel van de bevolking bekend.
Opvallend is de sterke positie van de Kinderboekenweek. Deze promotieperiode voor het kinderboek heeft zelfs een sterkere naam dan de Boekenweek. Alleen onder hoogopgeleiden is de Boekenweek net iets populairder dan de Kinderboekenweek.
Opvallend: Ondanks dat Nederland een enorm aantal uitgeverijen kent, komen deze bedrijven niet voor in de top-10. „Boekenkopers maken hun keuze op basis van de schrijver en de titel. Tot nu toe is het nog geen enkele Nederlandse uitgeverij gelukt om in dit keuzeproces een rol van betekenis te spelen”, verklaart Beerda. Kluwer en A.W. Bruna zijn de meest gerenommeerde uitgevers volgens het onderzoek.
De 1250 respondenten zijn in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid onderzocht van schrijvers, boekillustrators, boekwinkels, boekevenementen, boekenclubs, literaire prijzen en uitgeverijen. Daarna is voor de 50 bekendste namen in detail navraag gedaan naar de merkkracht, persoonlijkheid, prestatie en groeipotentie. De onderzoeksgroep is representatief voor de Nederlandse bevolking boven 18 jaar.