Autoverkoop eindelijk echt uit het dal
AMSTERDAM (ANP) – De autoverkoop in Nederland is eindelijk echt uit het dal geklommen. In de maand juni werden 51.099 personenauto’s op naam gezet, een stijging van maar liefst 44 procent vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. In de eerste zes maanden van het jaar werden 270.503 auto’s verkocht, een stijging van ruim 22 procent.
„We hadden gedacht langer in het dal te vertoeven”, zegt een woordvoerder van de Bovag. In mei was de branche al optimistisch genoeg om de prognose voor het hele jaar te verhogen. „We gingen eerst uit van een stabilisatie, maar nadat de verkopen vijf maanden op rij stegen durfden we een opwaartse bijstelling wel aan.” Nu rekenen Bovag en RAI op 410.000 verkochte nieuwe personenauto’s voor dit jaar, eerder was dat ongeveer 390.000. De uitzonderlijk goede junimaand is geen aanleiding de prognose andermaal bij te stellen. „Het zijn geen dagkoersen.”
In Duitsland, de grootste automarkt van Europa, daalden de autoverkopen in juni juist met dik 30 procent. De verwachting is dat de verkopen bij de oosterburen over het hele jaar een kwart dalen.
„Wij hebben het slimmer gedaan”, stelt de Bovag-man. Nederland en Duitsland kenden allebei een sloopregeling voor oude auto’s maar met een totaal andere insteek. Naar het zich nu laat aanzien trekt Nederland aan het langste eind. In Duitsland kregen mensen 2500 euro als zij hun auto, ongeacht de leeftijd, inruilden voor een nieuwe auto. In Nederland kregen consumenten maximaal 1000 euro terug voor een oude auto als zij een nieuwer exemplaar kochten.
„Wij hebben in het crisisjaar geen kunstmatige records gecreëerd, we hebben de handel aan de gang gehouden en vallen nu dan ook niet in een groot zwart gat.” Duitsland trok miljarden uit voor de sloopregeling die vooral de eigen auto-industrie overeind moest houden. In Nederland zat er 80 miljoen euro in het potje, dat op 21 april van dit jaar leeg was.
Vorig jaar juni daalden de autoverkopen in Nederland nog met een kwart. Juni 2010 was een extreem goede maand. „Hoe dat komt, is voer voor psychologen”, aldus Bovag. De vraag of de groei aanhoudt, is eigenlijk veel belangrijker. „Is het alleen een inhaalslag of is de hand structureel van de knip”, stelt de woordvoerder retorisch. „Als het structureel is, is dat niet alleen goed nieuws voor de branche maar ook voor de hele economie.”
Het Nederlandse wagenpark is inmiddels goed op weg naar de acht miljoen auto’s. Uit gegevens van RDC blijkt dat de teller op 1 juni van dit jaar op 7.851.213 auto’s stond. Vanaf medio jaren tachtig groeide het wagenpark met tienduizenden auto’s per jaar. In 1990 kwam de verkoop voor het eerst boven de 50.000 auto’s op jaarbasis uit en sindsdien is het daar nooit meer onder gekomen. In 1999 werden voor het eerst meer dan een half miljoen auto’s verkocht, in 1992 voor het eerst meer dan 100.000. Recordjaar was 2000 toen 535.898 nieuwe auto’s de showroom uitreden.