McDonald’s wil investeringen drastisch verlagen
De Amerikaanse hamburgerketen McDonald’s verlaagt de investeringen voor het lopende jaar van 1,9 miljard tot 1,2 miljard dollar.
Volgens topman Jim Cantalupo wil het bedrijf minder investeren in nieuwe vestigingen, maar meer in service en in nieuwe producten.
McDonald’s meldde in januari z’n eerste kwartaalverlies. Het bedrijf is vooral op de Noord-Amerikaanse markt (VS en Canada) verwikkeld in een hevige prijzenslag met concurrenten als Burger King. Daarom is het volgens Cantalupo noodzakelijk om zich voorlopig meer te concentreren op verbetering van de dienstverlening en kwaliteit dan op uitbreiding van de keten, die wereldwijd 30.000 vestigingen heeft.
McDonald’s wil ook moderniseren. Het bedrijf besloot vorig jaar al om betalingen met creditcards te aanvaarden en men wil vooral jongere klanten trekken met mogelijkheden voor internetcommunicatie, zoals ook de Starbucks-keten die biedt.
De markt reageerde positief, want McDonald’s aandeel steeg na de bekendmaking van het nieuws met 8,6 procent tot 15,80 dollar bij het sluiten van de beurs.