Onbekend en toch klassiek
Wie kent Hotse Hiddes niet? De stoere Friese kerel mag het startschot geven voor de reeks Banier Klassieker. En al bestaat de serie nog maar uit twee boeken, Hotse valt meteen al een beetje uit de toon. Juist omdat bekendheid geen selectiecriterium is.
Het befaamde werk van Sibe van Aangium is natuurlijk een mooi begin van een serie klassieke jeugdboeken. Ook het tegelijkertijd uitgebrachte ”Gevecht in de rimboe” over Edward Smit van Johan Hidding past, hoewel minder bekend, in het plaatje. Maar Banier Klassiekers zal niet alleen uit jeugdboeken bestaan, al volgen uiteraard de andere delen over zowel Hotse als Edward. Evenmin is bekendheid het belangrijkste criterium. Het gaat in eerste instantie om oude boeken –„zo’n twintig tot dertig jaar oud, in elk geval niet jonger dan tien jaar”– die volgens de uitgever de moeite waard zijn. „Wij bedoelen met klassieker niets meer dan oude boeken in een nieuw jasje. Ik wil mensen niet misleiden”, aldus Peter Boer van De Banier.
Voor de eerste twee uitgaven –qua stijl en spelling licht aangepast– kocht De Banier de rechten van Kok. Die uitgever startte kort geleden de Nostalgiereeks met klinkende klassiekernamen als ”Sil de strandjutter” en ”Rozemarijntje”. Moet De Banier het soms met de restanten doen? „Nee, dat kun je niet zeggen”, reageert Boer. „We hebben ook een werk van Fenand van den Oever overgenomen en ”De waterbruid” van C. Baardman. Dat zijn goede boeken.”
Wat verder volgt is de vraag. Vol passie struint de uitgever markten af, op zoek naar nieuwe oude boeken. Met stapels keert hij terug, maar veel valt af. „Pas had ik van De Boekenhoeve in Kootwijkerbroek boeken meegenomen. Uiteindelijk dacht ik van 5 procent: Hé, dit zou wat kunnen zijn.” Heel wat potentiële titels rollen van Boers lippen: van ”Sara Sanders” van Corry Bleij-Strijbos –„heel mooi boek, moet iets bewerkt worden”– tot ”De bijbelschipper” van G. C. Hoogewerff – „dat is een historisch verhaal.” Om in aanmerking te komen hoeven de boeken niet per se christelijk te zijn. „Als er niets verkeerds in staat en het boek een gezellige sfeer ademt, dan moet het een keer kunnen.”
„Ik mik een beetje op nostalgie”, zegt de uitgever. „Op mensen die denken: M’n ouders hadden ze staan, ik heb ze zelf niet meer, daarom koop ik ze. Lang niet iedereen heeft zin om dan op Marktplaats te gaan zoeken.” De paperbackuitvoering is voor hen geen belemmering, denkt hij. Integendeel. „Onze kopers vinden het leuk om weer eens kennis te nemen van oude bekenden. Daar moet een niet te hoge prijs tegenover staan.”
Hotse Hiddes, Sibe van Aangium;
uitg. De Banier, Apeldoorn, 2010; 173 blz.; ISBN 978 90 336 0887 2, € 9,95
Gevecht in de rimboe, Johan Hidding;
uitg. De Banier, Apeldoorn, 2010; 245 blz.; ISBN 978 90 336 0891 9, € 9,95
Jacht naar de rechten
„Via de rubriek in deze krant waarin lezers over hun lievelingsboek vertellen, kwam ik het boek ”Antis” van Anthony Richardson op het spoor. Het thema, een hond in oorlogstijd, is per definitie goed. En het verhaal is nog eens echt gebeurd ook. De Engelse recensies –het boek verscheen oorspronkelijk onder de titel ”One man and his dog”– zijn lovend. Ik probeer de rechten te achterhalen, maar die blijken bij een Engelse uitgever te liggen. Als ik ze te pakken krijg, komt-ie er absoluut.”
Penning: doen of niet
„Jullie moeten iets met L. Penning doen, zei een handelaar in tweedehands boeken pas tegen me. Een bepaalde doelgroep zal dat inderdaad prachtig vinden. We zouden dan wel zorgvuldig door de boeken moeten lopen. Niemand vond een woord als ”kaffer” en ”hotnot” voor een zwarte destijds een probleem, maar dat moet je nu gewoon niet willen. Áls we ze uitbrengen. Ik vind de boeken namelijk minder spannend dan wat ik in mijn hoofd had. Ze zijn redelijk taai geschreven. En als je die stijl aanpast, is het geen Penning meer.”